De operatører, der har udført id-kontrol ved den dansk-svenske grænse, skal have kompensation for deres arbejde fra den svenske stat. Sådan lyder det i et ændringsforslag til den svenske finanslov.
I forslaget, som indeholder ændringer af 2016-budgettet, afsættes i alt 139 millioner svenske kroner, som den svenske regering forventer at skulle bruge i den retning.
De operatører, der har været berørt af id-kontrollen, tæller blandt andre DSB, Skånetrafiken og HH Ferries.
Rederiforening: Det er godt nyt
Det har selvfølgelig kostet penge at lave id-kontrol. Så det er godt nyt, at problemet bliver anerkendt, mener Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, som organiserer de danske færgerederier.
Ifølge Ullegård har det skabt en skævvridning, at private virksomheder pludselig har skullet bruge penge på noget, som han ser som en myndighedsopgave.
- Det har været et problem for færgerederierne, at konkurrenten Øresundsbron ikke havde omkostninger til id-kontrol, da svensk politi har stået for kontrollen på broen.
- Den skævvridning gør man mindre, hvis regeringens forslag går hjem. Så vi ser frem til at følge finanslovens videre færd i Sverige, lyder det fra direktøren.
Sagen kort
- •
Ifølge Danmarks Rederiforening har bilfærgerne til Skåne brugt 14 millioner danske kroner kroner på at løse en opgave, som ret beset burde udføres af myndighederne.
- •
Siden januar har rederier, busser og DSB udført id-kontrol ved den dansk-svenske grænse. Til at udføre arbejdet har operatørerne sat kontrollører ind, som forestår kontrollen, så kunderne mærker så lidt som muligt.
- •
Den svenske stat pålagde operatørerne et såkaldt "transportøransvar", hvor virksomhederne risikerer en sanktionsafgift på 50.000 svenske kroner per transport, hvis de ikke tjekker passagerers id, fremgår det af Transportministeriets hjemmeside.
- •
Erstatningen skal udbetales i overensstemmelse med EU-reglerne om statsstøtte.
/ritzau/