Sverige dropper identitetskontrollen til Danmark

Den generelle grænsekontrol bliver intensiveret, mens identitetskontrollen droppes.

Identitetskontrollen afvikles, mens den generelle grænsekontrol skærpes. (Foto: © Simon Læssøe, Scanpix)

Sverige dropper identitetskontrollen på tog, bus og færger fra Danmark, men intensiverer samtidig politiets generelle grænsekontrol.

Det oplyser den svenske indenrigsminister, Anders Ygeman, og infrastrukturminister Anna Johansson ved et pressemøde.

- Vi er fast besluttede på, at vi ikke skal tilbage til den situation, vi havde tidligere, siger indenrigsministeren.

Han understreger, at der er tale om to forskellige typer kontroller, og at identitetskontrollen kan ophøre, når grænsekontrollen strammes.

- En grænsekontrol kontrollerer, om en person har ret til at rejse ind i landet, siger Anders Ygeman.

Den svenske regering vil nu blandt andet indføre automatisk nummerpladescanning ved grænserne til Sverige og give politi og told bedre muligheder for at gennemlyse køretøjer.

Gener for passagerer

Identitetskontrollen trådte i kraft i januar sidste år med henblik på at nedbringe antallet af asylansøgere, der søgte til Sverige.

- Fra at have taget imod 10.000 asylansøgere om ugen (i 2015, red.) har vi i det seneste år taget imod 500 om ugen, siger Anders Ygeman.

Trods det stærkt faldende antal asylansøgere valgte Sverige så sent som i februar at forlænge kontrollen med tre måneder, så den står til at udløbe torsdag i denne uge.

Identitetskontrollen har givet gener for pendlere og betydet forlængede rejsetider mellem Sverige og Danmark, og det er sammen med det faldende antal asylansøgere forklaringen på, at identitetskontrollen skrinlægges.

Infrastrukturminister Anna Johansson har ikke et klart svar på, hvornår den offentlige trafik vil glide uhindret igen.

- Det afhænger af flere forhold, hvor hurtigt trafikken kan normaliseres, siger Anna Johansson.

Dyrt for DSB

Identitetskontrollen har været en dyr omgang for DSB såvel som Skånetrafiken.

I februar oplyste den danske transportminister, Ole Birk Olesen (LA), i et svar til Folketinget, at DSB sidste år brugte 69,8 millioner kroner i direkte omkostninger på at kontrollere passagerers identifikationspapirer på tog mod Sverige.

Skånetrafiken skulle betale halvdelen af udgifterne til DSB.

DSB har desuden søgt om erstatning fra en pulje, som de svenske myndigheder har oprettet til formålet.

Ud over omkostningerne ved selve kontrollen har DSB opgjort et fald i antal rejser som følge af kontrollen svarende til 56 millioner kroner i tabte passagerindtægter set i forhold til 2015.

Den svenske regering er parat til at genindføre identitetskontrollen, hvis det skulle blive nødvendigt.