Dansk observatør og svensk politi er gået ombord på kinesisk fragtskib i Kattegat

Repræsentanter fra Sverige, Finland, Tyskland og Litauen er også ombord.

Den kinesiske fragtskib Yi Peng 3 har også været fulgt af danske flådefartøjer igennem dansk farvand. (Foto: © Mikkel Berg Pedersen, Ritzau Scanpix)

Svensk politi er sammen med en dansk observatør og repræsentanter for både Litauen, Finland og Tyskland gået ombord på det kinesiske fragtskib Yi Peng 3.

Danske myndigheder faciliterer besøget, skriver svensk politi i en pressemeddelelse, og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) bekræfter det over for DR Nyheder.

- Repræsentanter fra kinesiske myndigheder gennemfører undersøgelser på fartøjet og har inviteret svenske myndigheder til at deltage som observatører, står der.

Den svenske stats havarikommission er også med på skibet.

Fragtskibet er midtpunkt i en efterforskning af formodet sabotage mod to undersøiske kabler i Østersøen i november, fordi skibet var i området, kort før det skete.

Her kan du se, hvor kabelskaderne er sket, og hvordan skibet har sejlet. (© DR Grafik: Søren Winther Nørbæk)

Sverige indledte en undersøgelse af kabelbruddene samme måned, og politimyndighederne i Finland, Sverige og Litauen har nedsat et fælles hold, der skal undersøge årsagen til kabelskaderne.

- De undersøgelser, der laves på fartøjet, sker ikke som led i forundersøgelserne, skriver det svenske politi.

Politiet oplyser ikke de nærmere omstændigheder for de undersøgelser, kinesiske myndigheder foretager i dag.

Dansk observatør ombord

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) fortæller til DR Nyheder, at der er repræsentanter fra alle fire berørte lande ombord på det kinesiske skib.

Der er derudover også en dansk observatør ombord i kraft af den rolle, Danmark spiller som facilitator for besøget på skibet, siger han.

Facilitator-rollen betyder helt praktisk, at Danmark har "fået æren af at være værter".

- Så er det i øvrigt vores forventing, at når den inspektion er afviklet via den gruppe mennesker fra de fire lande, så vil skibet kunne afsejle mod sin destination, siger han.

Ministeren fortæller, at besøget egentlig skulle have foregået i går, men at vejrforholdene ikke tillod det.

Hvordan fik I overtalt kineserne til besøget?

- Jeg kan ikke komme nærmere ind på forløbet. Der har været en interesse fra alle de lande, som har oplevet skader på kabler om at komme til bunds i sagen. Det har Danmark også, fordi skibet har besejlet i dansk farvand, siger Lars Løkke Rasmussen.

Fordi Yi Peng 3 ligger i internationalt farvand, kan ingen lande kræve, at det sejler ind til en bestemt havn.

- Derfor er vi glade for, at der nu har været et forløb i Udenrigsministeriet om en model, som betyder, at repræsentanter fra alle lande kollektivt inspicerer skibet.

To kabler beskadiget i november

Det ene af de to beskadigede kabler, C-Lion, løber knap 1.200 kilometer fra Helsinki i Finland til Rostock i Tyskland.

Kablet blev beskadiget den 18. november omkring klokken 3 dansk tid.

Det andet kabel, der forbinder Litauen og Sverige via øen Gotland, er omkring 218 kilometer langt. Det holdt op med at fungere den 17. november omkring klokken 9 dansk tid.

Både Tyskland, Finland og Sverige har udtrykt bekymring for, at skaderne på kablerne er lavet bevidst.

Du kan følge udviklingen i landenes besøg på skibet i vores liveblog her: