Storforbrug af vodka satte rekordlav levealder for russiske mænd i nullerne - nu drikker de unge mindre end de danske

DR undersøger, om Ruslands nationaldrik stadig er populær blandt den russiske befolkning.

Kaviar, babushkadukker og vodka er svære ikke at forbinde med Rusland. Russernes forhold til vodka har en lang tradition og vodkadrikkeriet har også været en stor indtægtskilde for den russiske stat. Selv under Anden Verdenskrig fik soldaterne daglige rationer af vodka.

Men er Rusland stadig lig med vodka? Se videoen i toppen af artiklen, hvor vi prøver at finde svaret i hovedstaden, Moskva.

Vodkaens slagside

Allerede i 1900-tallet begyndte de sociale problemer ved at drikke for meget spiritus at vise sig. Ledere som Mikhail Gorbatjov og Dmitrij Medvedev har forsøgt at begrænse russernes indtag af alkohol gennem anti-alkohol kampagner og ved at sætte mindsteprisen på vodka op. Men i nullerne var gennemsnitslevealderen for russiske mænd kun 58 år.

Derfor har den russiske regering forsøgt at indføre forbud mod at reklamere for alkohol, strengere straffe for at sælge alkohol til mindreårige, og selvom præsident Vladimir Putin faktisk sænkede mindsteprisen på vodka i 2015, blev den hævet igen i 2016, så det i dag koster minimum omkring 190 rubler (20 DKK) for en halv liter vodka.

Unge drikker mindre end de danske

Ifølge WHO er det samlede indtag af alkohol faldet. I dag vurderer organisationen, at russerne over 15 år i gennemsnit drikker knap 14 liter ren alkohol om året per person, hvis man regner hjemmebrænderi og andet uregistreret alkohol med. Men forbruget har ændret sig. De unge er faktisk begyndt at drikke øl i stedet for spiritus, og undersøgelser viser, at de veluddannede russere i højere grad drikker vin (Radaev, 2015). Faktisk drikker de russiske unge markant mindre end de danske unge (ESPAD, 2015).

Men spiritus udgør stadig størstedelen af russernes alkoholforbrug, og det er for tidligt for WHO at konkludere, om den nationale alkohollovgivning har haft en effekt.

Se DR prøve fordommen af i videoen i toppen af artiklen.