Storbritannien vil stoppe salget af benzin- og dieselbiler i 2040

Udfasningen vil især få en stor helbredsmæssig betydning, mener forsker.

Flere lande i Europa har fokus på klimavenlige biler. Senest har Frankrig meldt ud, at man vil indføre et totalt stop for salg af benzin- og dieseldrevne biler, som ligeledes skal gælde fra 2040. (Foto: © RUPAK DE CHOWDHURI, Scanpix)

Fra 2040 vil Storbritannien forbyde salg af nye benzin- og dieseldrevne biler for at reducere luftforurening.

Det oplyser miljøminister Michael Gove ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Udmeldingen er en del af en større plan om at få forurenende biler helt væk fra vejene i 2050.

Den britiske regering har været under pres for at komme med en plan for, hvordan man vil håndtere problematikken med luftforurening fra biler.

Den er blevet beskyldt for at gøre for lidt for at opfylde EU's grænseværdier for, hvor meget køretøjer må forurene, og tidligere i år advarede EU-Kommissionen om, at den vil sende Storbritannien for EU-Domstolen, såfremt der ikke skete noget.

Den britiske regering har identificeret 81 hovedfærdselsårer i 17 byer, hvor der omgående skal gribes ind, fordi forureningen er højere, end EU tillader.

Flere lande overvejer det samme

Udover forbuddet vil regeringen ligeledes afsætte 200 millioner pund, svarende til cirka 1,6 milliarder danske kroner, til lokale myndigheder, så der kan laves ordninger for at begrænse de benzin- og dieseldrevne køretøjers adgang til forurenede veje.

Ifølge ministeren er han mest tilhænger af såkaldte vej-til-vej-restriktioner for dieselbiler i stedet for at lave forbud mod hele byområder. Dog udelukker han ikke, at det kan være nødvendigt for at nå i mål med planen.

Ifølge miljøforsker Ole Hertel fra Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet er det positivt, at Storbritannien for alvor melder sig ind i kampen med en egentlig plan.

- Generelt er trafikken en af de største kilder til human udsættelse for luftforurening, og det vil således have stor betydning sundhedsmæssigt, hvis man fjerner eller kraftigt reducerer udledningerne af forurening fra vejtrafik. Der er ingen tvivl om, at det helbredsmæssigt vil gavne - specielt i byområderne, hvor spredningsforholdene er dårlige og befolkningstætheden størst, siger han.

Storbritannien er ikke det eneste land, der har bebudet et stop for salg af benzin- og dieseldrevne køretøjer. Også Frankrig meldte ud i begyndelsen af juli, at de går samme vej. Det skal også fra 2040.

Og andre europæiske lande som Sverige, Tyskland, Norge, Holland og Østrig har også meldt ud, at man overvejer at udfase benzin- og dieselbiler.

I Norge er der flere end 100.000 elbiler på vejene, og den norske regerings mål er, at alle nysolgte biler i 2025 skal være såkaldte nul-emissionsbiler.

Også i Danmark har venstrefløjspartierne Alternativet, Radikale, SF og Enhedslisten fremsat et beslutningsforslag om at undersøge en udfasning af fossildrevne biler fra 2025.

- Jo flere lande, der går i den retning, jo hurtigere vil andre følge efter. Det er klart, at man allerede har EU-regulering, der vil betyde lavere udledninger i fremtiden, men alt andet lige vil det stadig være en fordel at få vejtrafikken om. Det bliver nok især elbiler, der vil vinde frem, siger miljøforsker Ole Hertel.