Skadede kabler i Østersøen skyldes formentlig sabotage, siger tysk forsvarsminister

To datakabler blev revet over inden for kort tid.

Sådan så det ud, da C-Lion-kablet blev lagt i Østersøen i oktober 2015. Kablet blev beskadiget tidligt mandag morgen. (Foto: © HEIKKI SAUKKOMAA, Ritzau Scanpix)

Det er formentlig ikke ved et uheld, at to datakabler i Østersøen de seneste dage er blevet beskadiget.

Der var nok nærmere tale om sabotage.

Sådan lyder det fra Tysklands forsvarsminister, Boris Pistorius.

Nyheden om skaden på de to kabler, der forbinder henholdsvis Tyskland med Finland samt Sverige med Litauen, kom frem i går.

Her vakte de bekymring og mistanke, men endnu var myndighederne ikke klar til at sige noget om årsagen bag.

Det er imidlertid ændret nu.

- Ingen tror på, at kablerne blev revet over ved et uheld. Jeg tror heller ikke på, at skibsankre ved et uheld har forårsaget skaden, siger Boris Pistorius i forbindelse med et EU-forsvarsministermøde i Bruxelles.

- Vi er nødt til at antage, uden at vi ved noget konkret, om hvem der står bag, at der er tale om en 'hybrid aktion'. Og må vi selvfølgelig også gå ud fra, uden at vide det helt, at skaden skyldes sabotage, uddyber den tyske forsvarsminister.

'Ydre påvirkning'

Tidligere har det statsejede finske energiselskab Cinia, der drive det ene kabel, fortalt, at det næppe kan være blevet beskadiget uden en "ydre påvirkning".

Det vil tage mellem fem og 15 dage at reparere skaderne, oplyser Cinia i en pressemeddelelse.

Cinia har meldt skaden til politiet i Finland og sendt bud efter et fransk reparationsskib, rapporterer det finske public service-medie Yle.

Skaden på det finsk-tyske kabel skete ud for den svenske ø Öland, cirka 700 kilometer fra Helsinki.

Det er ikke et sted, skibe plejer at ligge for anker, oplyser Magnus Winberg, der underviser på den finske søfartsskole Aboa Mare, over for Yle.

De to kabler bruges til at transportere internetdata på tværs af Europa.

De er dog begge suppleret af andre kabler, så der har ikke været større nedbrud på grund af skaderne.

Litauen har skruet op for sine patruljer i Østersøen efter hændelsen, rapporterer Reuters.

Spekulationer om kinesisk skib

Det finske medie Hufvudstadsbladet skriver, at der er spekulationer om, at et kinesisk fragtskib, 'Yi Peng 3', kan have en forbindelse med et af de overrevne kabler.

Skibet sejlede fra den russiske havn Ust-Luga i sidste uge og krydsede i weekenden det område, hvor C-Lion-kablet blev beskadiget.

På strækningen omkring kabelbruddet havde 'Yi Peng 3' dog slukket for sit AIS-signal, så det ikke var muligt at spore dets præcise rute. Det fremgår af data fra Marinetraffic.com.

Det kinesiske skib var tirsdag formiddag på vej gennem Storebælt med det danske inspektionsskib 'Hvidbjørnen' som eskorte.

Sagen vækker minder om en sag fra oktober 2023, hvor et datakabel mellem Estland og Sverige blev beskadiget. Også dengang blev der mistænkt "ydre fysisk påvirkning" fra et kinesisk fragtskib.

Kun en måned tidligere var der uregelmæssigheder med to kabler - henholdsvis data og gas - mellem Finland og Estland.

De senere års største sag om sabotage i Østersøen var imidlertid bruddet på Nord Stream-rørledningerne tæt på Bornholm i september 2022.

Den sag er ikke blevet opklaret.