På ganske kort tid skal præsident Obamas hjem forvandles til præsident Trumps hjem.
Denne begivenhed går ifølge Washington Post langt fra stille for sig og består af en lang række forløb i Det Hvide Hus, som er planlagt ned til mindste detalje.
Stilhed før storm:
For de mange, som er permanent ansat i Det Hvide Hus, begynder arbejdsdagen allerede klokken fire om natten. Flere af dem har prøvet overgangen fra en præsident til en anden før, da de har været ansat i Det Hvide Hus gennem mange år. Blandt de få, som ikke skal slæbe på stort og småt, er køkkenpersonalet, der bliver i køkkenet for at lave morgenmad, kaffe, snacks til eftermiddagen, aftensmad og forberedelser til den kommende dags begivenheder.
Overgangen nærmer sig
Omkring klokken 8.30 mødes de ansatte i State Dining Room for at tage afsked med den afgående præsidentfamilie og overrække dem en speciel gave. Cirka 9.30 begynder den sidste officielle begivenhed for den afgående præsident i Det Hvide Hus, som består i at drikke kaffe med de afgående og kommende vicepræsidenter og deres ægtefæller. Omkring 10.30 forlader den afgående præsidentfamilie Det Hvide Hus og bliver kørt i limousine til Capitol.
På med arbejdshandskerne
Lige så snart den afgående præsidentfamilie har forladt Det Hvide Hus begynder de hektiske timer for alvor. Især i rummene på anden og tredje etage, hvor præsidentfamilien holder til, er der travlt, da alle deres ejendele skal flyttes. Flytningen foregår med hjælp fra lastbiler, der assisteres af Secret Service og betjente fra U.S. Park Police. Lastbilerne med den afgående præsidentfamilies ejendele kører uden for den vestlige side af Det Hvide Hus, mens den nye præsidentfamilies lastbiler kører i den østlige.
Af sikkerhedsmæssige årsager er det kun de ansatte i Det Hvide Hus, der må flytte ejendele ind og ud af præsidentboligen. Derfor må elektrikere, tømrere og så videre arbejde som midlertidige flyttemænd.
Arbejdet med værelserne
Når den afgående præsidents ejendele er flyttet, skal der gøres grundigt rent, og rumtemperatur og fugtighed skal indstilles, så det passer til den nye præsidentfamilies præferencer. Derudover foretager tømrer, blikkenslagere og ingeniører mindre arbejdsopgaver, men der er ikke tid til noget omfattende. Den nye præsidents indretningsarkitekt og få andre fra hans stab pakker ud og placerer møbler og tøj. Der er på forhånd købt ind til den nye præsidentfamilie, som kan se frem til at bruge deres favoritprodukter.
I køkkenerne skal der gøres klar med nye snacks, drikkevarer og mad, som den nye præsidentfamilie har ønsket, mens der i biografen kommer nye film og nye sko til bowlingbanerne. De fleste arbejdsrum i Det Hvide Hus bliver frisket en smule op, og især Det Ovale Kontor skal stå snorlige. Hvis den nye præsident ønsker nye møbler og ny kunst, bliver det ændret, og kort inden middag bliver der tjekket efter, om der skulle være tilbageværende dokumenter fra den gamle administration – både i fysisk forstand og på computere og hardware.
Der kan komme masser af uforudsete opgaver i de sidste timer, inden den nye præsidentfamilie rykker ind, men deadline for forberedelserne til skiftet i Det Hvide Hus er et sted mellem klokken 15.30 og 17.