Patruljeringens slagside: Menneskesmuglere finder hele tiden nye ruter ind i EU

Mens patruljeringen i Middelhavet er blevet intensiveret, strømmer flygtninge og migranter stadig mod EU - og smuglerne viger snedigt udenom EU's kontrol.

Redningsveste i tusindvis og smadrede både efterladt af flygtninge og migranter på den græske ø Lesbos. (Foto: © Aris Messinis, Scanpix)

Stort set hver dag sejler simple gummibåde med flygtninge og migranter fra den tyrkiske middelhavskyst mod de græske øer.

Alene over tre dage i denne uge - fra onsdag til fredag - ankom flere end 13.000 personer ad den rute til Grækenland.

Men den intensiverede patruljering gør, at menneskesmuglerne hele tiden finder nye ruter til de græske øer - og dermed EU.

Det siger Kenneth Brant Hansen fra organisationen Faros, der hjælper uledsagede flygtningebørn i Grækenlands hovedstad Athen. For ham er det afgørende, at Faros er der, hvor flygtninge og migranter ankommer. Men selv FN har problemer med at følge med.

- Det er ganske voldsomt. Hele tiden kommer der nye ruter til, siger han til DR Nyheder.

- Det er nogle øer og ruter, som ikke har været i brug før. Hvis man ser på UNHCR’s kort, er det ruter, selv de ikke har tegnet ind.

9 gange så mange flygtninge som øboere

For eksempel er 900 flygtninge de seneste dage ankommet til den lille klippeø Kastelorizo, der kun har 100 fastboere her om vinteren.

- De har prøvet at give mad og drikke til de nyankomne, men har sagt, at hvis der om en uge ankommer en ny gruppe flygtninge, så kan de ikke tage sig af dem, forklarer Kenneth Brant Hansen.

Grækenland har opført modtagecentre - de såkaldte hotspots - på større øer som Kos, Lesbos og Samos. Men smuglerne er begyndt at arbejde udenom og sejle til andre øer.

- Det er voldsomt, så hurtigt de kan reagere på nye patruljer. Frontex (EU's grænseagentur, der koordinerer patruljerne, red.) skruer op for arbejdet, og der er blevet etableret hotspots, og så ser vi pludselig nogle helt nye ruter, der bliver taget i brug, siger Kenneth Brant Hansen.

For ngo-medarbejderen i Athen var februar ellers stille, men med et var der gang i trafikken over Middelhavet igen - bare med nye destinationer.

- Det viser bare, hvor svært det er. At det ikke er så nemt at beskytte de ydre grænser, når de ydre grænser er så langstrakte og med en lang kystgrænse mod Tyrkiet, mener han.