Om 12 år skal det være slut med at registrere nye benzin- og dieselbiler i Island

Island har søsat en ambitiøs plan om at blive CO2-neutralt i 2040.

De næste år skal der bygges ladestationer, så den islandske biltrafik kan blive elektrisk. (Foto: © Ints Kalnins, Scanpix)

Fra 1. januar 2030 - om kun 12 år - skal det ikke længere være muligt at registrere et køretøj med forbrændingsmotor i Island.

Eneste undtagelser bliver dem, som lever så afsides, at det er svært at komme til en ladestation. Sådan lyder det fra den islandske regering, som i sidste uge præsenterede en ambitiøs handlingsplan for klimaområdet.

Her lovede statsminister Katrín Jakobsdóttir fra Den Grønne Venstrebevægelse at inddrage civilsamfundet, da hun fremlagde planen sammen med seks andre ministre. Men kursen ligger fast.

- Vi er fast besluttet på at nå vores mål i denne vigtige sag; at nå vores forpligtelser i forhold til Paris-aftalen i 2030 og regeringens udtalte mål om at gøre Island CO2-neutral i 2040, sagde hun på et pressemøde.

Højere afgifter på benzin og diesel

I forvejen er hver sjette af de køretøjer, som sælges til islændingene, enten hybrid- eller elbiler.

Det skyldes dels en klækkelig told- og momsrabat på køb af køretøjer med lav udledning, dels at strøm, som i Island kommer fra vedvarende energikilder, er 20 procent billigere end i EU.

Alligevel står vejtrafikken for 20 procent af den islandske udledning af klimagasser, og det skal halveres i løbet af de næste 12 år, lyder det fra regeringen.

Den vil derfor hæve afgifterne på benzin og diesel, imens den vil sikre endnu større økonomiske fordele til de, som køber elbiler.

Samtidig skal der bruges et trecifret millionbeløb på at sikre den nødvendige infrastruktur, så der blandt andet er et netværk af ladestationer, som afspejler bilflådens størrelse.

De islandske myndigheder vil gå forrest og holde helt op med at købe biler, som kører på fossile brændstoffer.

Slut med fossile brændstoffer i 2050

I Island bruges fossile bændstoffer næsten udelukkende til transport og landets fiskeindustri. Opvarmning og elektricitet kommer fra geotermisk energi fra øens varme undergrund og vandkraft.

Ifølge handlingsplanen, som nu skal gennem en høringsperiode, før regeringen vil konkretisere dens i alt 34 punkter nærmere, skal fossilt brændstof helt udfases i 2050.

Der skal også satses mere på elektricitet til blandt andet skibsfart.

Island vil også satse på at lagre CO2 ved at genetablere vådområder og dyrke skov, en indsats som der er afsat 230 millioner kroner til frem til 2023.

Island er ikke alene om at ville af med benzin- og dieselbiler.

Norge har meldt ud, at det skal være slut med nyregistreringer af biler som kører på fossilt brændstof i 2025. Belgien vil have stop for dieselbiler i 2030. Og Tyskland har luftet et stop for forbrændingsmotorer i 2040.

Ligesom i Island er ingen af planerne dog indtil videre lovfæstet.