I syv måneder har en privat nedsat udredningsgruppe arbejdet med at gennemtrawle al tilgængeligt materiale om Scandinavian Star-katastrofen i 1990, hvor 159 mistede livet.
Lørdag eftermiddag blev konklusionerne fremlagt. Og gruppen peger entydigt på besætningen på skibet. Ved fremæggelsen hævdede en af de overlevende passagerer, at han så at besætningen aktivt hjalp ilden til at brede sig.
- Jeg så to personer der hamrede hul i vinduerne oppe i baren. Derved blev der tilført luft så ilden kunne brede sig, siger tømrer Martin Grandes, der dengang var 20 år.
- Jeg er sikker på at det var besætningsmedlemmer. 100 procent. De havde uniformer på, siger Martin Grandes.
Madrasser brugt som væger
Under eftermiddagens fremlæggelser forsøgte komiteen også at dokumentere, at brandfarlige madrasser var slæbt ud på gangene i skibet. Ifølge komiteen ligger det klart at de passagerer, som boede i de kahytter, hvor der bagefter manglede madrasser, har forklaret, at de ikke havde flyttet dem.
Teorien er at nogen - formentlig personalet - har flyttet madrasserne så de kunne nære ilden og fungere som en slags væge.
- Og en madras kan efter hvad jeg ved ikke selv gå ud på gangen, siger Håkon Winterseth, senioringeniør i firmaet Skanset, som er specialiseret i brandtekniske spørgsmål.
Forsikret til meget høj sum
Komiteen hæfter sig også ved, at flere af brandene blussede op mange timer efter, at den tidligere udpegede gerningsmand - en 37-årig dansk lastbilchauffør - omkom på skibet.
Komiteen hælder til den teori, at branden var påsat af en lille del af skibets personale under instruktion fra personer med tilknytning til skibets ejere.
Motivet skulle have været at opnå en økonomisk gevinst, fordi Scandinavian Star angiveligt var forsikret for et langt højere beløb end skibets værdi.