En straftold på op til 35 procent på importerede kinesiske elbiler.
Man skulle tro, de var glade på de store tyske bilfabrikker, for på en måde er det for deres skyld, at et flertal af de 27 EU-lande i dag vedtog at straffe Kina for unfair konkurrence.
Men de store tyske koncerner – VW, Mercedes, BMW – beklager alle ”hjælpen” fra Bruxelles og mener, at en straftold på kinesiske elbiler på op mod 35 procent fra månedens udgang er en dårlig ide.
En talsmand for Mercedes erklærer, at ”vi er overbevist om, at straftold på længere sigt kun vil forringe industriens konkurrencedygtighed”.
Og det samme mener VW's ledelse og BMW's direktør Oliver Zipse, som siger, at det nu kræver en hurtig reaktion fra Europa-Komissionen og fra Kina for at undgå ”en handelskrig, som kun vil have tabere”.
Kansler Scholz kæmper forgæves
Der er en stor og hastigt voksende eksport af billige kinesiske elbiler til Europa, og Europa-Kommissionen beskylder Kinas regering for i strid med regler om fair konkurrence at hjælpe de kinesiske producenter med at overtage både det europæiske og kinesiske marked:
Det gør den kinesiske regering ifølge Kommissionen ved at yde producenterne billige lån til lave renter, sælge grunde til produktionsanlæg til langt under markedsprisen og give rabat på råstoffer til fremstilling af batterier.
Alt det ved de tyske bilfabrikanter godt, og de er enige i kritikken. De synes også selv, de er udsat for unfair konkurrence. De mener bare ikke, at løsningen er at bygge toldmurene højere.
Det mener den tyske kansler, Olaf Scholz, heller ikke.
Inden afstemningen i Bruxelles forsøgte han at tale sine europæiske kolleger fra at gøre straftolden klar til at blive indført, hvis de kommende ugers forhandlinger med kineserne ender uden resultat, og Scholz appellerede især til to andre store bilproducerende lande, der støtter straftolden, Frankrig og Italien. Forgæves.
Kina er tysk bilindustris vigtigste marked
Scholz frygter ligesom de tyske bilkoncerner en europæisk-kinesisk handelskrig. Den tyske økonomi – Europas største – er stadig i høj grad afhængig af sine virksomheders eksport, så bekymringen er stor.
Tal fra de tyske bilkoncerners egen brancheorganisation forklarer, hvorfor tyskerne er særlig bange for en handelskrig med Kina.
Tre ud af fire biler, der bliver produceret i Tyskland, går til eksport, og Kina er største marked af alle.
Mere end hver tredje bil, der blev produceret af tyske virksomheder sidste år, blev solgt på det kinesiske marked.
Og så stort er det tyske salg af biler i Kina, stadig – trods unfair konkurrence og at stadig flere kinesere køber kinesiske og ikke tyske biler – at ”Tyskland stadig sælger ét hundrede gange så mange biler i Kina, som Kina sælger i Tyskland,” siger Hildegard Müller, direktør i bilindustriens brancheforening, VDA.
Det dårligst tænkelige tidspunkt for en handelskrig
Endelig er der frygten blandt tyske koncerner med fabrikker i Kina for at blive afskåret fra adgang til dele, komponenter og råstoffer til især fremstilling af elbiler.
Forsyningen af råstoffer til at lave batterier til elbiler er for eksempel for en stor dels vedkommende kontrolleret af Kina.
Hvis indførelsen af en europæisk straftold som frygtet udløser en handelskrig, så kommer sådan én på det dårligst tænkelige tidspunkt for Europas største økonomi.
I modsætning til alle andre industrilandes økonomi skrumpede den tyske sidste år. Med 0,3 procent.
I år skulle det så blive bedre, var det forudset, men i sidste uge nedjusterede det anerkendte økonomiske analyseinstitut, Ifo, i München sine forventninger til tysk økonomis udvikling i år.
Fra en vækst på meget beskedne 0,4 procent - som Ifo regnede med i juni - til nul. Altså, ingen vækst i år.
De dårlige udsigter for tysk økonomi omfatter også bilindustrien selv. Der er over 800.000 ansatte i industrien. Hidtil har svigtende salg ikke medført afskedigelser, men de kan nu være på vej.
VW-koncernens ledelse sendte for få uger siden chokbølger gennem landet ved at meddele, at svigtende salg kan betyde, at VW for første gang i koncernens historie kan blive nødt til at lukke en af fabrikkerne i Tyskland.
Også Mercedes-koncernen kæmper med at klare sig i konkurrencen fra blandt andre Kina. Det er kun få dage siden, Mercedes advarede om, at det måske også kan komme til nedskæringer og afskedigelser på værkerne i Stuttgart.