Norsk fagforening: Norwegian ser stort på spillereglerne

Norwegian prøver at omgå den lovlige strejkeret, når den vil overflytte piloterne til nye datterselskaber, mener norsk pilot-fagforening.

Norwegian må ikke flytte de strejkende piloter over i tre nye datterselskaber, mener den norske pilot-fagforening Parat. (© Norwegian)

Norwegians ledelse har ingen ret til at rykke sine piloter over i nye datterselskaber, mens de strejker.

Det er meldingen fra Hans-Erik Skjæggerud, formand for den norske fagforening Parat, efter Norwegian torsdag valgte at oprette tre datterselskaber i henholdsvis Norge, Danmark og Sverige.

Den nye struktur betyder, at de strejkende Norwegian-piloter nu skal splittes op og overflyttes til de nye selskaber.

- Det virker som et forsøg på at omgå den lovlige strejkeret. Kjos (Bjørn Kjos, adm. direktør i Norwegian, red.) forholder sig kun til spillereglerne, når det passer ham, siger Hans-Erik Skjæggerud til NRK.

Ikke lovligt

Ifølge Parat-formanden kan Norwegian-ledelsen slet ikke bestemme over piloterne, når de strejker.

- De er midlertidigt løst fra deres arbejdsforhold, siger Hans-Erik Skjæggerud og understreger, at den nye selskabsstruktur ikke kommer til at betyde noget for dem.

- Vi skal kun forholde os til moderselskabet, siger han.

Norwegian afviser kritik

Hos Norwegian afviser Bjørn Kjos dog blankt, at opsplitningen af de skandinaviske piloter er ulovlig og i strid med blandt andet arbejdsmiljøloven.

Derfor frygter han heller ikke et retsligt efterspil fra piloternes side.

- Vi har haft juridisk kompetence inde i dette. Jeg har ikke nogen mulighed for selv at vurdere det juridiske, men vi har fået klar besked om, at vi er på juridisk tryg grund, siger Bjørn Kjos ifølge Ritzau til NTB.

Norwegian: Mere magt til piloterne

Norwegian valgte at oprette de tre nye datterselskaber på et ekstraordinært møde torsdag eftermiddag, efter det ikke havde været muligt at finde en løsning på den ugelange pilotstrejke.

Alle overenskomster vil følge med over i de nye datterselskaber. Her skal piloterne i de respektive datterselskaber så selv forhandle overenskomst uafhængigt af de andre selskaber.

Ifølge Norwegian skal de nye selskaber give piloterne i de tre skandinaviske lande en mulighed for selv at påvirke deres fremtid.

Derudover vil Norwegian reducere omkostningerne og øge fleksibiliteten i selskabet. Det bliver Norwegian nødt til for at overleve, lyder det i en pressemeddelelse.

Derfor skal piloterne acceptere at blive flyttet til nye datterselskaber for at undgå fyringer.