No junkfood in the Tube: London forbyder burgerreklamer i busser og tog

Londons borgmester vil børnefedmen til livs.

Der er slut med at reklamere for burgere ved bustoppesteder og Londons undergrund.

Det er slut med reklamer for usunde fødevarer som chokoladebarer, hamburgere, sodavand og salte nødder i Londons røde dobbeltdækkerbusser.

I dag træder et forbud mod junkfoodreklamer i kraft i hele Londons offentlige transportnetværk af busser, tog, metro og sporvogne.

Det gælder både over og under jorden og er helt i tråd med den plan, som Londons borgmester, Sadiq Khan, offentliggjorde i november sidste år - en plan, der er sat i værk, fordi London er et af de steder i Europa med flest fede børn.

- Næsten 40 procent af byens 10- og 11-årige børn er overvægtige eller fede, og det skaber alle mulige slags problemer både for fremtiden og i dag, sagde Sadiq Khan til ITV.

Den britiske kok Jamie Oliver er varm fortaler for reklameforbuddet mod usund mad i London. (Foto: © Eric Gaillard, Scanpix)

82 procent af Londons indbyggere bakker op om forbuddet mod reklamer for fødevarer med højt salt-, sukker- og fedtindhold.

Og forbuddet er også tidligere blevet rost af kokken Jamie Oliver, der længe har arbejdet for sundere mad til britiske børn.

'Ingen beviser for, at reklameforbud afhjælper fedme'

Markedsføringsindustrien mener imidlertid, at forbuddet er forfejlet.

- Der er ingen beviser for, at reklameforbud kan afhjælpe børnefedme, siger direktør Justin Cochrane fra handelsorganet Outsmart, der repræsenterer firmaer, der reklamerer udendørs, til The Guardian.

Det har også skabt røre på Londons rådhus, hvor konservative politikere er utilfredse ned forbuddet, der er sat i værk af Labour-borgmester Sadiq Khan.

- Tror han virkelig, at børn fylder sig med junkfood efter at have set reklamer for morgenmadsprodukter, brød, salater og sovs? siger Andrew Boff fra det konservative parti til The Evening Standard.

En talsmand for Sadiq Khan svarer igen:

- Borgmesteren er overbevist om, at disse ændringer ikke kun vil reducere børns eksponering for junkfoodreklamer, men også vil gøre Londons indbyggere i stand til at træffe sundere madvalg.

(ARKIV) Londons socialdemokratiske borgmester, Sadiq Khan,kalder Londons børnefedme for "en tikkende bombe". (Foto: © YVES HERMAN, Scanpix)

McDonald's reklamerer for sund mad i stedet

Reklameindustrien mener, at Londons offentlige transportnetværk vil miste omsætning for mere end 85 millioner kroner årligt.

Fastfoodkæder vil dog stadig kunne reklamere, men kun for deres sunde produkter såsom salater, usaltede nødder, rosiner og sukkerfri drikkevarer.

Det vil i hvert fald McDonald’s gøre, skriver The Evening Standard.

Londons borgmester, Sadiq Khan, er ikke den eneste borgmester, der har taget kampen mod børnefedme op i sin by.

Sidste år indførte Amsterdam også et reklameforbud mod usunde fødevarer målrettet børn.