På et tidspunkt efter nytår vil Walt Disney Co. offentliggøre sin egen streamingtjeneste, der har konkurrenter som Netflix og Amazon Prime i kikkerten.
Det har underholdningsgiganten allerede meldt ud. Men nu skriver amerikanske medier, heriblandt Wall Street Journal, at Disney er få skridt fra at købe en stor bid af Hollywood-selskabet 21st Century Fox' underholdningsafdeling.
Angiveligt drejer det sig om filmstudierne, tv-kanalerne FX og National Geographic Channel.
Opkøbet, der kan falde på plads om få dage, handler dog ifølge Quartz mest om at angribe streamingtjenesten Netflix, der har over 100 millioner brugere på verdensplan og samtidig udvikler sig som tv-produktionsselskab.
- Helt alene er det svært - selv for et selskab af Disneys størrelse - at konkurrere med den bredde af indhold, som Netflix har, siger Toby Chapman, der er partner i den globale konsulentvirksomhed OC&C til Quartz.
Det er samtidig forklaringen på, at Disneys seneste film-udgivelser går uden om Netflix og indgår i underholdningsgigantens egen streamingtjeneste, som er sat til at få premiere til næste år.
Disneys streamingtjeneste kommer til at udbyde indhold fra Pixar, Marvel, Lucasfilm, Disney Animation samt andet indhold fra Disney og koncernens tv-kanaler.
Hvis en handel mellem Walt Disney Co. og 21st Century Fox går igennem, vil købssummen ifølge Financial Times runde 380 milliarder kroner.