Mens politiet aflyttede smuglere: 71 flygtninge blev kvalt i lastbil

I dag går retssagen mod menneskesmuglerne bag den tragiske transport i gang.

Det var denne lastbil, som 71 flygtninge blev kvalt inde i. Den blev senere fundet ved en toldbygning i landsbyen Nickelsdorf i Østrig (Foto: © Heinz-Peter Bader, Scanpix)

Bankelydene og skrigene fra de mange fortvivlede flygtninge, der er stuvet sammen ind i det forsvarligt låste lastrum, bliver mere og mere desperate.

For den allersidste luft i det steghede rum er ved at slippe op. Og snart vil de første flygtninge besvime og dø af mangel på ilt.

- Hvis de bliver ved med at banke, vil man høre det ved grænsen, siger lastbilens paniske chauffør over telefonen til sin bulgarske bandechef hjemme i Ungarn.

- Bare kør videre. Og hvis de dør, skal du læsse dem af i en skov i Tyskland, lyder svaret.

I dag begynder den opsigtsvækkende sag om 71 flygtninge fra Syrien, Irak, Afghanistan og Iran, der i august 2015 døde af iltmangel inde i en lastbil på vej fra Ungarn til Tyskland, hvor de ville søge asyl.

Ovenstående samtale stammer fra lydfiler, som de ungarske myndigheder optog flere uger før tragedien.

Det er et tysk netværk af undersøgende journalister fra tv-stationen ARD og Süddeutscher Zeitung, der har fået fat i anklageskriftet mod menneskesmuglerne samt de lydfiler, der dokumenterer, hvad der skete i de to sidste uger op til den tragiske begivenhed den 27. august 2015.

Ungarn: Vi kunne ikke have forhindret det

Det er en tragedie, som de ungarske myndigheder sandsynligvis kunne have forhindret ved at gribe ind mod menneskesmuglerne, som de havde aflyttet intenst, lyder konklusionen.

Men en talsmand for Ungarns anklagemyndighed siger, at man ikke havde nogen mulighed for at forhindre tragedien, fordi man ikke kunne nå at aflytte og oversætte lydfilerne fra de mange timers optagelser.

Ungarns ambassade i København afviser også, at myndighederne kunne have gjort noget for at forhindre, at de mange flygtninge døde.

Ifølge anklageskriftet har banden i Ungarn organiseret mindst 28 lignende transporter af flygtninge.

DR's Tysklands-korrespondent, Michael Reiter, siger, at tragedien skete, da flygtningekrisen i Europa var på sit højeste:

-Jeg kan huske fra dengang, at man skærpede indsatsen. Jeg er selv kørt over diverse grænseovergange, hvor der blev set meget, meget nøje på anonymt udseende hvide varevogne og lastbiler især med østeuropæiske nummerplader, siger han og fortsætter:

- Så det er mit indtryk, at der er kommet massivt mere kontrol efter den her tragedie.