Medie: Boeing vil forsyne alle 737 Max fly med advarselslampe

Norwegian fravalgte ligesom Lion Air og Ethiopian Airlines at tilkøbe sikkerhedsudstyret, der koster ekstra hos Boeing.

Flymyndigheder undersøger lige nu den præcise årsag til flystyrtet i Etiopien, der kostede 157 mennesker livet. (Arkivfoto). (Foto: © Jason Redmond, Scanpix)

Da piloterne på de forulykkede fly i Etiopien og Indonesien kæmpede med at kontrollere maskineriet, manglede de vigtige sikkerhedskomponenter i cockpittet.

Hos Boeing er det nemlig ikke kun opgraderinger som særlig indretning, lækre sæder og godt lys i flyene, der koster ekstra for selskaberne.

Det gælder også i nogle tilfælde udstyr, som bidrager til navigation og sikkerhed på flyene, og derfor vælger mange budgetselskaber det fra, hvis flymyndighederne ikke kræver, at det er på flyet.

Lion Air og Ethiopian Airlines 737 Max 8-fly var ifølge New York Times ikke udstyret med nogle særlige advarselslamper kaldet 'angle of attack disagree lights', der af eksperter beskrives som essentielle for sikkerheden.

Tydelige lighedstegn

Det er endnu ikke afklaret, hvorfor et fly af typen Boeing 737 Max styrtede ned i Etiopien den 10. marts, men data fra den sorte boks i Ethiopian Airlines-flyet, viser ifølge den etiopiske transportminister, Dagmawit Moges, 'tydelige lighedstegn' med det dødelige Lion Air-flystyrt i Indonesien i oktober sidste år.

Begge fly styrtede kort efter afgang, og der har siden seneste styrt været fokus på særlig software i Boeings MAX-fly.

Softwaren, der har navnet MCAS, er under mistanke for at have spillet en rolle i ulykkerne, da den virker ved at pege flyets næse nedad, hvis de såkaldte'angle of attack' sensorer registrerer, at flyets vinkel i luften er for stejl.

Ved både ulykken i Etiopien og i Indonesien har det været fremme, at flyet gik meget op og ned i hastighed og højde kort efter take-off. Det har fået eksperter til at mene, at systemet kan have tvunget flyene ned, hvis ikke piloterne har kunnet slå det fra.

Lamper blinker ved fejl

Systemet på 737 Max-flyene er udviklet for at undgå, at flyet kommer for langt ned i hastighed og "staller".

Når der nu er fokus på advarselslamperne, der ikke var til stede i de to fly, skyldes det, at de er forbundet til systemet, og derfor kunne have hjulpet piloterne med at opdage eventuelle fejllæsninger fra sensorerne.

Hvis sensorernes læsning ikke stemmer overens, blinker lamperne, siger luftfartskonsulent og tidligere ingeniør hos Boeing, Peter Lemme til New York Times:

- Advarslen kan gøre opmærksom på sensorfejl og advare piloter om, at de bør forberede sig på at lukke ned for MCAS'en, hvis den aktiveres fejlagtigt. I sådan et øjeblik ville advarslen sikkert hjælpe.

Luftfartsanalytiker hos konsulenthuset Leeham, Bjorn Fehrm, er enig. Han mener også, at ekstraudstyret "er afgørende for sikkerheden" og tilføjer, at Boeing kun tager sig betalt for advarselslamper, fordi selskabet kan.

- Det koster næsten ingenting for flyselskaberne at installere, lyder det fra Bjorn Fehrm.

Advokat og tidligere testpilot Mark H. Goodrich, som New York Times også har talt med, påpeger, at der er mange ting, der ikke burde være valgfrie. Ifølge ham er der alt for mange selskaber, der går efter at få flyene så billigt som muligt.

Norwegian mangler også sikkerhedslamper

New York Times oplyser, at nogle amerikanske lavprisselskaber også har undladt at tilføje ekstraudstyret til deres fly af typen 737 Max. Det samme er tilfældet hos norskbaserede Norwegian, der har 18 fly af typen i deres flåde. Disse har været holdt på jorden siden ulykken i Etiopien.

Norwegian oplyser til DR Nyheder, at selskabet har fravalgt købet af det ekstra sikkerhedsudstyr, som Lion Air og Ethiopian Airlines også mangler, da selskabet ikke mener, det er afgørende:

- Der er ikke tale om en sikkerhedskritisk funktion, det er heller ikke noget krav fra luftfartsmyndighederne, som nogen hævder. Ifølge Boeing ville denne særlige funktion heller ikke have været i stand til at forhindre de fejlagtige signaler, som Lion Airs pilot modtog, skriver Norwegians vicedirektør, Tomas Hesthammer, i en mail, hvor han også tilføjer, at Norwegian er i tæt dialog med Boeing:

- Vi følger deres og luftfartsmyndighedernes anvisninger og anbefalinger, og vi implementerer alle sikkerhedsanbefalinger efter behov. Vores passagerers sikkerhed er og vil altid være vores højeste prioritet.

Boeing vil ikke bekræfte

DR Nyheder har forsøgt at få fat i det europæiske luftfartssikkerhedsagentur, Easa, for at finde ud af, om ekstraudstyret er valgfrit i alle europæiske lande. Easa er indtil videre ikke vendt tilbage.

Boeing, der ifølge New York Times og Financial Times arbejder på at installere de manglende advarselslamper som standard på alle fly, svarer heller ikke på DR Nyheders henvendelse.

Dennis A. Muilenburg, der er administrerende direktør i Boeing, påpegede dog for ganske få dage siden, at virksomheden lige nu arbejder på at gøre 737 Max-modellen mere sikker.

- Som del af vores standardpraksis efter en ulykke undersøger vi flyenes design og drift, og hvis det er passende, sætter vi gang i en opdatering af produkterne, der kan øge sikkerheden.

Flere lande, myndigheder og luftfartsselskaber har midlertidigt indstillet flyvninger med ulykkesmodellen, mens årsagen til flystyrtet bliver undersøgt til bunds.

En foreløbig rapport om styrtet ventes offentliggjort indenfor en måned.