Luftfartsanalytiker: 'Boeing kan ikke stå alene i det ene hjørne'

Presset flyproducent anbefaler nu selv at holde alle sine fly af typen MAX 8 og MAX 9 på jorden.

USA's luftfartsmyndigheder besluttede her til aften også at holde omstridte Boeing-fly på jorden. (Foto: © Joe Raedle, Scanpix)

Der var ingen vej udenom for flyproducenten Boeing, der her til aften valgte at følge i fodsporene på alverdens flyselskaber og -myndigheder, der har udstedt flyveforbud til fly af typen 737 MAX 8 og MAX 9.

Flyproducenten oplyste i en pressemeddelelse, at den nu også anbefaler at holde flyene på jorden, selvom den indtil nu og fortsat står fast på sikkerheden ved flytypen.

Og meldingen fra Boeing er ikke overraskende for Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker og aktieanalysechef i Sydbank.

- Det er svært at komme uden om, når man har flyselskaber i hele verden og luftfartsmyndigheder i Europa, Kina og andre steder, som forbyder de her fly at komme i luften, siger han.

Beslutningen kom, kort tid efter at de amerikanske myndigheder offentliggjorde et flyveforbud for flytypen.

- Boeing kan jo ikke stå alene i det ene hjørne, når alle andre siger, at de holder flyene på jorden. Så virker det utroligt utroværdigt, hvis Boeing bare siger, at det er en forkert løsning, siger Jacob Pedersen.

Presset til at handle

Presset er gradvist steget på flyproducenten, efter at et fly af typen Boeing 737 MAX 8 søndag styrtede ned i Etiopien, og 157 mennesker mistede livet.

Det er mindre end seks måneder efter, at et andet fly af samme type styrtede ned i Indonesien, og 189 mennesker omkom.

Det har fået omkring 25 lande, de europæiske luftfartsmyndigheder (Easa) og nu også de amerikanske til at beordre flyene på jorden.

Kursen på Boeing-aktier har samtidig taget voldsomme dyk, og derfor har Boeing været nødt til at reagere, vurderer Jacob Pedersen.

- For mig at se handler det om, at de er presset.

- De føler sig presset til at sige, at det handler om passagerernes sikkerhed, og at den må man ikke sætte på spil. Og det har man vel ret beset gjort en lille smule i den periode, flyene har fløjet, siger han.

Stoler stadig på flyet

Meddelelsen fra Boeing giver da heller ingen indikationer på, at man har nogen som helst bekymringer omkring flyene.

- Boieng er ikke ude og indrømme, at der er fejl på flyet, men at man har fuld tillid til sikkerheden omkring det her fly. Man vælger dog alligevel at gå med livrem og seler, siger Jacob Pedersen.

Han regner ikke med, at beslutningen vil have den store betydning, da alle flyene allerede står på jorden. Nu handler det om, hvad de tekniske undersøgelser kommer til at vise. Om pilen peger på en fejl hos piloterne eller en teknisk fejl.

- Hvis det er en flykonstruktionsfejl, vil det koste Boeing rigtig mange penge. Det vil skade forholdet til deres kunder, flyselskaberne, og det vil skade den generelle opfattelse af selskabet, siger Jacob Pedersen.

Det er endnu uvist, om ulykkerne i Etiopien og Indonesien har været af samme årsager.

De amerikanske myndigheder begrundede derfor også flyforbuddet med, at årsagerne til styrtet skal forstås bedre.