600 reklamestandere i Paris fik i nattens mulm og mørke udskiftet deres indhold.
Det skete natten til mandag. Og da solen stod op var reklamer for flyselskaber, bilforhandlere og sodavand udskiftet med kunstværker og såkaldte hackede reklamer.
Bag tiltaget er gruppen Brandalism, som i samarbejde med intet mindre end 80 kunstnere har rettet skarp kritik mod både virksomheder og statsledere, der i disse dage er samlet til klimatopmødet COP21 i den franske hovedstad.
Folket har ingen stemme
En af dem, der står for skud, er den franske præsident, François Hollande, som efter terrorangrebet i Paris den 13. november indførte undtagelsestilstand i landet.
Det har blandt andet betydet, at de omfattende protester, der var planlagt til at blive afholdt under COP21, er blevet aflyst.
- Den franske regering har valgt at begrænse det civile samfunds mobilitet - men store virksomheder kan bare fortsætte. De multinationale virksomheder kan blive ved med at legitimere deres destruktive forretningsmodeller, men det samfund, som bliver direkte påvirket af deres handlinger, må forblive tavse, skriver gruppen i en pressemeddelelse.
Folket må handle
Gruppen vil med aktionen kalde folket til handling, lyder det.
- Vi kan ikke overlade klimaforhandlingerne i hænderne på de politikere og lobbyister, som har skabt disse problemer til at starte med.
Skaberne af værkerne tæller ifølge gruppen 80 kunstnere fra 19 forskellige lande.
Flere af kunstnerne har tidligere skabt værker for Dismaland, en Disneyland-parodi skabt af den britiske gadekunstner Banksy.
Klimatopmødet begyndte mandag og fortsætter halvanden uge endnu.
https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1074698242580699