En voldsom brand hærger den internationale lufthavn i Kenyas hovedstad Nairobi. Lufthavnen er Østafrikas største, og strandede passagerne står på fortovene udenfor lufthavnen med bagage i hænderne og kigger på den sorte røg, der stiger op mod himlen.
Røgen er synlig over store dele af millionbyen, skriver nyhedsbureauet AP.
- Røgen er enorm, og det ser ikke ud som om den stopper, fortæller Barry Fisher til bureauet, Han havde håbet at flyve til Etiopien onsdag morgen.
Politichef: Ikke tegn på terror
Ilden har raseret den internationale ankomsthal, men ifølge den kenyanske antiterror-politichef, Boniface Mwanki, er der ikke noget, der tyder på et terrorangreb.
Han venter dog på, at ilden skal blive slukket og brandtomten inspiceret, før han vil komme med en endelig melding.
Men det er nemt at spekulere i netop terror. I dag er er det nemlig 15 år siden, at den amerikanske ambassade i Nairobi og i Dar es Salaam i Tanzania blev udsat for bombeangreb.
Ifølge kenyanske medier er branden startet i immigrationsafdelingen i lufthavnen.
Ingen er dog blevet meldt såret.
Gammelt udstyr
Sipporah Mwangi er dansk-kenyaer bosat i Kenya, hun oplyser til DR Nyheder, at der i den seneste tid har været en del ombygninger og butiksrenoveringer i lufthavnen.
Som mange andre lande i regionen har politi og brandmænd forældet udstyr, og derfor tager slukningen tid. Folk siger til AP's reportere på stedet, at slukningskøretøjer og ambulancer var lang tid om at komme frem.
- Da jeg ankom, var der bare to brandbiler parkeret udenfor den internationale ankomsthal. Der lød et par eksplosioner, men det kan være fra gasbeholdere, siger et øjenvidne.
Og det kan der være en god grund til. The Daily Nation, som er Kenyas størte avis, rapporterede i sidste måned, at Nairobi ikke har en eneste brandbil længere, og at tre brandbiler blev bortauktioneret i 2009, fordi man ikke havde råd til at betale en mekaniker-regning.
Skandale af bibelske dimensioner
"Det er en skændsel af bibelske proportioner, at hele Nairobi ikke har en offentlig funktionsdygtig brandbil", skrev avisen i sidste måned.
"Når (regeringsledere) drøfter deres budgetter, anser de det ikke for passende at afsætte penge til enten at købe nye eller reparere de gamle. Men de kan afsætte penge til at bygge boliger til guvernører for, og de kan også budgettere store køretøjer til ledere, som den almindelige kenyaner ikke har gavn af.''
Derfor er redningsarbejdet nu i hænderne på militær og private firmaer, skriver avisen.
Lufthavnen er den travleste Østafrika, og branden påvirker flyvninger i hele regionen.