Medierne har en stor del af ansvaret for, at Republikanernes præsidentkandidat endte med at blive Donald Trump.
Sådan lyder det fra tre af de valgkampsledere, som alle måtte se deres kandidater – henholdsvis Jeb Bush, Marco Rubio og Ted Cruz – trække sig fra opløbet.
Udmeldingen kommer frem i et længere interview på Huffington Post.
- Medierne burde træde frem og sige sandheden, som er: Vi tager forretningsbeslutninger, og virkeligheden er, at denne mand (Donald Trump, red.) sælger magasiner og reklamer, forklarer Danny Diaz, der styrede Jeb Bushs kampagne.
De tre kampagneledere mener, at medierne fokuserede alt for meget på Donald Trump.
Fox News klippede væk fra Bush-tale
Ted Cruzs tidligere kampagneleder, Jeff Roe, husker et eksempel, hvor Rubio havde vundet fire stater i træk og havde momentum. I den anledning blev der skrevet en 13 minutter lang tale – en af de bedste ifølge ham selv.
- 7 minutter og 11 sekunder inde i talen klipper Fox News væk fra vores tale til et indslag, der viser, hvordan Donald stadig kan vinde nomineringen før den 7. juni. Dét klippede de til. Det er vildt, det er en kæmpe politisk udvikling. Og den slags beslutninger bliver ikke taget af fagjournalisterne, forklarer han.
Danny Diaz har et lignende eksempel fra valgkampen, hvor tidligere præsident George W. Bush kom ud og støttede sin bror Jeb Bush i Charleston, South Carolina.
- De fleste af kabel-stationerne sendte det ikke live. Du har en tidligere præsident for De Forenede Stater - og hvor mange historier er der ikke blevet skrevet om, at han er et privat menneske - og hvis Donald Trump havde holdt en tale om hvad som helst, så havde de alle sendt den live.
Havde en svag strategi
Alle tre erkender dog også, at de selv sidder med et ansvar for, at Donald Trump fik lov til at løbe med nomineringen.
For eksempel fortæller Jeff Roe, at de hver især fokuserede kræfterne på at blive den sidste tilbageværende konkurrent til Donald Trump. Ved at stå alene - ansigt til ansigt - med Trump var tanken, at de mere moderate republikanere ville samle sig bag deres kandidat.
For at det kunne ske, måtte andre altså trække sig fra opløbet, hvilket skete alt for sent.
- Når ens strategi kræver, at andre gør noget, så er det en ret svag strategi, forklarer han.
Alex Conant, kampagneleder for Marco Rubio, forklarer også, at i en typisk kampagne ville de enkelte kampagner have identificeret Trumps kandidatur som en stor trussel og have lagt ekstra pres på ham.
- Og det skete bare aldrig. Han fik frit løb fra de fleste af de andre kampagner.
Milliardær-arbejderen
Udefra set virkede der ellers til at være mange muligheder for at stramme tommelskruerne på Donald Trump og resten af hans kampagnestab.
Den flamboyante kandidat markerede sig nemlig ofte med opsigtsvækkende udtalelser.
Han har blandt andet sagt, at mexicanske indvandrere er voldtægtsforbrydere og kriminelle, er kommet med spydige kommentarer om en kvindelig tv-vært, har gjort grin med en handicappet journalist fra talerstolen, har afvist, at senator og tidligere krigsfange, John McCain, var en krigshelt, og hans 'Trump University' er blevet beskyldt for at være ren og skær svindel.
Intet af det har dog taget pusten fra Trumps kampagne.
- Der var et tidspunkt, hvor du spekulerede på, om insektet ville ramme forruden eller ej. Men alt passede med hans brand. Hans brand var at være politisk ukorrekt. Han siger alt det, som du altid har haft lyst til at sige. Du kan måske ikke lide det, men han taler for dig. Han er milliardær-arbejderen, siger Jeff Roe.
Der er dog ingen af de tre republikanske kampagneledere, som vil afsløer, om de sætter deres stemme ved Donald Trump.
- Han har ikke gjort sig fortjent til min stemme endnu. Jeg stemmer ikke på Hillary. Men han har ikke gjort sig fortjent til min stemme, siger Alex Conant.