Fra i morgen kan containerhavne langs det meste af den amerikanske østkyst blive lammet af en strejke, som vil kunne mærkes i det meste af verden.
Til midnat amerikansk tid udløber overenskomsten mellem havnearbejdernes fagforening, I.L.A., og arbejdsgivernes forhandlingsgruppe, USMX.
Hvis man ikke finder en løsning inden da, kan 45.000 medarbejdere i 36 havne fra Maine i nord til Texas i syd blive ramt af konflikten. Og det vil i den grad kunne mærkes, fortæller Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker ved Sydbank.
- Bare en strejke på et par få dage kan lamme flowet af varer, og hvis vi snakker to uger, vil havnene formentlig ikke fungere optimalt igen før engang i 2025, siger han til P1 Morgen.
- Det har selvfølgelig en konsekvens for USA til at starte med. Men det kan sprede sig som ringe i vandet og skabe forsinkelser og flaskehalse mange steder.
Strid om løn og teknologi
En af de helt store knaster i forhandlingerne er, hvor meget menneskelig arbejdskraft de nye teknologier må overtage.
Helt lavpraktisk diskuterer parterne for eksempel, om man skal have skal have folk til at sidde i båse og vinke lastbiler frem og tilbage, eller om man skal indsætte et lyskryds, fortæller Mikkel Emil Jensen.
- Så det siger lidt om, hvor lavpraktisk uenighed der er om, hvor skal der digitaliseres og automatiseres, siger han.
Derudover er parterne uenige om, hvor stor lønnen skal være.
- Der kan man altså heller ikke mødes, og der er man også meget langt fra hinanden. Så der er noget, der ligner en strejke fra i morgen af, siger analytikeren.
Kan få danske aktier til at stige
Havnene på østkysten står for mere end halvdelen af importen til USA og 68 procent af den samlede eksport. Derfor vil en strejke i den grad kunne mærkes, fortæller Mikkel Emil Jensen.
I forvejen er skibstrafikken nemlig blevet forstyrret af uro i Det Røde Hav, som betyder, at mange fragtskibe i øjeblikket sejler den lange vej syd om Afrika i stedet for gennem Suezkanalen ved Egypten.
- Hvis vi får en strejke oveni, vil det skabe store forstyrrelser, lange ventetider, stigende fragtpriser og virksomheder, der ikke ved, hvornår varerne kommer frem, siger han.
Peter Bay Kirkegaard, der er seniorchefkonsulent for Global Handel og Investering hos Dansk Industri, mener, at de danske virksomheder er rimeligt godt rustet til at klare en kortere strejke.
- Lad os håbe, at det kan klares inden for en uges tid, siger han om den potentielle strejke.
- Men frygten er selvfølgelig, at hvis det varer flere måneder, så begynder det at kunne sætte sine alvorlige mærker, både i dansk handel med USA, og i verdensøkonomien helt generelt, siger han.
Der er som bekendt intet, der er så galt, at det ikke er godt for noget.
Hvis man er en af de danskere, der har aktier i transport-giganter som Mærsk og DSV, kan der være mulighed for at spinde guld på de sorte udsigter, fortæller Mikkel Emil Jensen.
- Rent forretningsmæssigt, så er det faktisk noget Mærsk og DSV vil kunne mærke positivt, for vi kommer til at se fragtraterne stige som følge af det, siger han.
Du kan høre mere om den potentielle kæmpestrejke i DR's businesspodcast Sorte Tal: