I New York er batteribrande blevet en dødelig krise: Men herhjemme er der ingen grund til bekymring, siger Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen ser en stigning i batterirelaterede brande, men det er kun naturligt med de mange batterier, der kommer til landet.

Billeder fra New York efter en brand i en elcykel-forhandler kostede fire personer livet. (Foto: © Justin lane, Ritzau Scanpix)

Cykelbatterier hjælper rigtig mange mennesker med at komme hurtigere frem i trafikken på deres elcykler, men batterierne kan samtidig antænde og starte en brand.

I New York City er det senest sket natten til i dag, hvor den efterfølgende brand kostede fire personer livet.

Det er ikke første gang, at det sker.

Bare i år er der registreret 108 tilfælde af batteribrande i New York ifølge delstatens politi. Det har i alt kostet 13 mennesker livet, mens 66 personer er kommet til skade.

Det kan lyde som voldsomme tal, og når man læser, at årsagerne bag ifølge New York times er alt fra manglende regulering, farlige opladningsmetoder som overopladning og dårligt udstyr og manglen på sikre opladningsområder i en tætbefolket by som New York City, så kan man blive nervøs herhjemme.

Beredskabsstyrelsen: Man skal ikke være nervøs

Hos Beredskabsstyrelsen slår man dog fast, at vi i en dansk kontekst slet ikke har været i nærheden af det antal brande. Men fra 2018 til 2021 har man dog alligevel registreret en stigning i antallet af brande forårsaget af cykelbatterier.

I Beredskabsstyrelsens fokusanalyse på området fremgår det, at der i 2021 er registreret 21 brande i forbindelse med batterier fra elcykler. Det skal dog sammenholdes med, at antallet af elcykler i Danmark er steget med 149 procent i perioden, så der i 2021 var 350.000 elcykler i Danmark.

- Herhjemme er antallet af elcykler steget eksponentielt de sidste år, og vi kan se, at antallet af brande på ingen måde følger med, siger Frederik Prytz Grønfeldt, der er analysechef i Beredskabsstyrelsen, inden han fortsætter:

- Så jeg er rimelig tryg ved, at det ikke er et område, hvor vi skal bruge alt for mange resourcer fremover.

Så man skal som dansker ikke være nervøs?

- Nej, det skal man ikke. Jeg tror ikke, at man kan sammenligne de produkter, der er på markedet i USA, med de produkter, der er på markedet i Danmark, eftersom kvalitetskontrollerne er forskellige. Vi har en produktsikkerhed, der er markant bedre.

- Det er påfaldende få gange, at de her produkter bryder i brand, og brandvæsenet må tilkaldes, siger Frederik Prytz Grønfeldt.

Ikke desto mindre fremgår det i fokusanalysen, at to bygninger på Als i 2020 nedbrændte, da batteriet på en elcykel brød i brand, og i august 2022 var et ikke-affaldssorteret litiumion-batteri årsag til en omfattende brand på en genbrugsplads uden for Roskilde.

Ødelagte batterier efter branden i New York. (Foto: © Justin lane, Ritzau Scanpix)

Mørketal dækker over flere brande

I fokusanalysen lyder det, at "det reelle antal brande i mindre litiumion-produkter kan være højere".

Blandt andet fordi man kun registrerer brande, hvor beredskabet er blevet kaldt ud.

Derfor vil man også fortsat have fokus på området, siger Frederik Prytz Grønfeldt.

- Vi kan konstatere, at der sker brande, som borgerne selv kan slukke. Og der er jeg ret sikker på, at det mørketal, der findes, er markant større end det, vi har afdækket. Så det vil vi fremadrettet holde øje med.

I fokusanalysen fremgår det, at der i perioden har været fem brande forårsaget af batterier fra elløbehjul.

I Storbritannien har problemet med elløbehjul, hvis batterier gik i brand, været så stort, at man i december måtte indføre et forbud mod at medtage elløbehjul i Londons undergrundsbane og busser som følge af en række brande forårsaget af elløbehjul.