- Vi er lige blevet gift, og vi skal have alt, jubler Li og Song:
- Sofa, sofabord, skabe, klædeskab, lamper, ur og rammer og en masse småting. Ja, du kan selv se her, griner Li og roder rundt i den store vogn, der allerede er godt læsset til.
Det nygifte par har været oppe siden klokken 5 om morgenen. Det har taget dem tre timer med tog at komme de 300 kilometer fra naboprovinsen Hebei til Beijing. Det er en lang tur, men det er det hele værd, siger de.
- Vi har normalt travlt på arbejdet, så vi har kun mulighed for at komme her en gang om året. Derfor regner vi med at bruge hele dagen her. Vi tager først tilbage ved en 22-tiden, siger det unge par, der regner med at bruge 10.000 kroner på nyanskaffelser inden dagen er omme. Mindst!
Yndet udflugtsmål
Ligesom Li og Song bruger mange gerne en hel dag i varehuset. I Kina er Ikea nemlig mere end bare en møbelbutik - det er også en forlystelse.
- Det er et yndet udflugtsmål om søndagen og en helt unik totaloplevelse for mange kinesere, siger pr-manager for Ikea, Yvonne Yin.
Alt skal prøves, og personalet rynker ikke på næsen, hvis kunderne snupper en lur i møblementet.
Behøver ikke købe noget
- Vi har ikke noget imod, at folk prøver møblerne. Og det gør heller ikke noget, hvis folk ikke køber noget, siger Yvonne Yin.
Ikea mener, at turen til varehuset skaber en stærk brandbevidsthed hos de forbrugere, som ikke køber noget.
Sofasektionen er en favorit. Tre unge drenge har slået sig ned i en rød soda. To får sig en lur, mens den sidste tjekker sin mobil. En ung pige jagter den perfekte selfie. Mange steder har folk trukket benene op under sig og sover tungt.
Også i sengesektionerne og i de små udstillingsstuer er der fyldt. En udmattet mor sover med sin søn i favnen. I en romantisk himmelseng har et kærestepar lagt sig til rette under dynerne og hvisker til hinanden. Da jeg lidt senere kommer fordi igen, er de to faldet i søvn.
Velstillede unge
Parret Li og Song er ligeom mange andre unge vilde med Ikeas enkle, vestlige stil, som adskiller sig væsentligt fra den traditionelle kinesiske.
Beijings Ikeas største målgruppe er veluddannede unge mellem 30-40 år og familier med børn.
I alt passerer cirka 15.000 mennesker igennem Beijings Ikea på en almindelig hverdag, mens tallet i weekenden kan nå helt op på 30.000.
Ingen viden om indretning
- Ikea i Kina adskiller sig fra sine konkurrenter ved de unikke små udstillingsrum, som kineserne let kan kopiere, og de kan se, hvordan deres hjem kan indrettes - komplet med lamper, puder og nips. Det er noget helt nyt, siger pr-manager Yvonne Yin.
De fleste kinesere har ikke stor erfaring med indretning.
Kinas middelklasse er ny. På få årtier er 400 millioner mennesker blevet løftet ud af fattigdom og op i middelklassen. Denne nye middelklasse ejer for første gang eget hjem, og Ikeas små udstillingsrum i forskellige stilarter er skræddersyet til at hente inspiration.