Hollandsk by vil som verdens første forbyde reklamer for ikke-økologisk kød i det offentlige rum

Politiker bag ideen vil ikke give reklameplads til virksomheder, der bidrager til global opvarmning.

Reklamer for eksempelvis oksekød vil fra 2024 ikke længere være tilladt i den hollandske by Haarlem. Det har byens byråd besluttet. (Foto: © Grafik: Morten Fogde Christensen, DR)

Overskriften på denne artikel er blevet ændret, så det tydeligt fremgår, at forbuddet omhandler reklamer for ikke-økologisk kød.

Den hollandske by Haarlem vest for Amsterdam har besluttet at forbyde alle reklamer for ferierejser med fly, for biler, der kører med fossile brændsler, og for ikke-økologisk kød.

Forbuddet vil træde i kraft fra 2024, skriver internationale medier som BBC og The Guardian.

Dermed vil det ikke være muligt at se reklamer i byens offentlige rum såsom busstoppesteder og reklamesøjler fra eksempelvis fastfood-kæder, der bruger ikke-økologisk kød.

Ifølge The Guardian har nye studier vist, at global madproduktion er ansvarlig for en tredjedel af de CO2-udledninger, der opvarmer kloden.

Den hollandske by Haarlem ligger vest for hovedstaden Amsterdam og har omkring 160.000 indbyggere. (Foto: © Remko de Waal, Scanpix)

Initiativtageren til ideen, som er gået verden rundt, er den hollandske byrådspolitiker Ziggy Klazes fra venstrefløjspartiet GroenLinks.

Til P1 Morgen uddyber hun, hvorfor byrådet i Haarlem er blevet enige om forbuddet.

- Vi har forpligtet os til at være et byråd, som er så bæredygtigt som muligt. Vi vil ikke bidrage til den globale opvarmning. Men hvis vi på samme tid sælger offentlig reklameplads til virksomheder, som gør det modsatte - sælger produkter, der bidrager til klimaforandringer og global opvarmning, så gør vi ikke det rigtige, siger hun.

En følelsesladet debat

Reaktionerne på forbuddet har været mange, og det har overrasket Ziggy Klazes, fortæller hun.

- Folks indtagelse af kød er et følelsesladet emne. Mange er bange for, at vi fortæller dem, at de slet ikke skal spise kød igen, hvilket absolut ikke er sandt.

- Omvendt er der rigtig mange, som er glade for, at vi har taget dette skridt. De er trætte af at blive konfronteret hver eneste dag med disse produkter. Reaktionerne har vel været 50 procent positive og 50 procent negative, siger Ziggy Klazes.

Nogle, som bestemt ikke er venligt stillet over for forbuddet, er andre politiske partier og den hollandske kødindustri.

- At forbyde reklamer af politiske årsager er noget nær diktatorisk, siger Joey Rademaker, der er byrådmedlem for højrefløjspartiet BVNL.

Ifølge nyhedsbureauet AFP udtaler den hollandske kødindustris fællesorganisation, at "myndighederne i Haarlem går for langt, når de fortæller folk, hvad der er bedst for dem."

Håber flere byer vil komme med lignende tiltag

Kritikken af forbuddet er dog ikke noget, som byrådsmedlemmet Ziggy Klazes tager så tungt.

- Jeg kommer ikke til at stoppe på grund af reaktionerne fra mine modstandere. Og det mener jeg ikke, at nogen politiker bør gøre.

I stedet håber hun, at forbuddet i hollandske Haarlem, der har cirka 160.000 indbyggere, kan inspirere andre lande og byer i verden til at gøre noget lignende.

- Historien er gået verden rundt, så det kan måske føre til, at byer over hele verden kommer til at overveje, om det er en god ide hos dem. Det ville være skønt, siger Ziggy Klazes i P1 Morgen.

Herhjemme ser Enhedslisten positivt på det hollandske initiativ.

- Forslaget, om at det offentlige ikke stiller reklameplads til rådighed for kød, fossile biler og flyrejser, lyder meget fornuftigt.

- Det vil vi være åbne overfor, da det er en bunden opgave, at vi får reduceret animalsk produktion. Hvis ikke vi gør noget, kommer landbruget, som udgøres af 80 procent animalsk produktion, til at stå for over halvdelen af CO2-udledningen i 2030, siger Peder Hvelplund, der er Enhedslistens ordfører for grøn omstilling, til P1 Morgen.