Gaza har desperat brug for nødhjælp, men bureaukrati og bombardementer skaber flaskehalse: En meget ond cirkel

Det er blevet sværere at få nødhjælp ind i Gaza, siger Røde Kors og Folkekirkens Nødhjælp.

Når nødhjælp endelig kommer ind over grænsen, kaster folk sig over den, fordi de er desperate. (Foto: © Fatima Shbair, Associated Press)

Der er stadig store problemer med at få nødhjælp ind i Gaza, hvor den humanitære situation bliver værre dag for dag.

- Det er blevet vanskeligere at få nødhjælp ind i Gaza og listen over ting, der ikke må komme ind, bliver længere og længere, siger Anders Ladekarl, der er generalsekretær for Røde Kors i Danmark.

Hver lastbil skal tjekkes tre gange, før den må krydse grænsen, og ødelagte veje og masser af bureaukrati skaber flaskehalse, fortæller han.

- Det tager rigtig, rigtig lang tid at få bragt nødhjælpen ind, og der er meget, der ikke bliver godkendt, som skal tilbage igen.

- Det forhindrer, at der kommer så meget nødhjælp ind, som der i virkeligheden er behov for, siger han.

Alle lastbiler skal tjekkes af Israel, inden de får lov til at køre ind i Gaza. (Foto: © MAYA ALLERUZZO, Associated Press)

Birgitte Qvist-Sørensen, der er generalsekretær for Folkekirkens Nødhjælp, oplever også, at nødhjælpen bliver forsinket, fordi den skal tjekkes så meget af de israelske myndigheder.

- Det bliver sværere at få ting ind, samtidig med at manglen på ting kun er stigende og fuldstændig katastrofal. Det er en meget grim ond cirkel, vi er inde i, siger hun.

Alt for lidt nødhjælp kommer ind

I går godkendte Israel, at 187 lastbiler med nødhjælp kunne køre ind i Gaza.

Det skriver Cogat, som koordinerer den israelske regerings aktiviteter i de palæstinensiske områder, på det sociale medie X.

Nogenlunde samme antal er blevet lukket ind hver dag den seneste uge. Men før krigen - før de store ødelæggelser og før alle lagrene i Gaza blev tømt - kørte omkring 500 lastbiler ind i området hver eneste dag.

Derfor er den nuværende mængde nødhjælp langtfra nok.

- Det er afgørende, at der kommer nødhjælp ind, men 187 lastbiler løser ikke den humanitære krise i Gaza, siger Anders Ladekarl.

- Der er 1,9 millioner mennesker, som bliver drevet rundt inde i Gaza, og som har behov for vand, medicin og mad for at kunne overleve.

DR's journalist i Jerusalem Kim Bildsøe fortæller, at de mest basale fornødenheder mangler overalt i Gaza:

Birgitte Qvist-Sørensen understreger, at alt, hvad der var af reserver, er blevet brugt.

- Folk sulter. Der er mange mennesker i Gaza, der kun får et måltid om dagen, og voksne, der slet ikke spiser, fordi deres børn skal have adgang til mad. Det er virkelig en katastrofe, siger hun.

Folk er desperate

Når nødhjælpen langt om længe er blevet godkendt og triller ind over grænsen, opstår det næste problem.

Vejene i Gazastriben er nemlig så ødelagte, at der er meget vanskeligt at få distribueret nødhjælpen rundt.

- Og så er der i øvrigt store forsinkelser, fordi der stadigvæk sker bombardementer, siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Videoen her er fra den 9. december og viser den desperate situation ved fra Rafah-grænseovergangen mellem Egypten og Gaza:

Derudover er det svært at få nødhjælpen fordelt på en organiseret måde, fordi forholdene er så desperate.

- Folk nærmest kaster sig nærmest op på ladet af lastbilerne for at tømme dem så hurtigt, som de overhovedet kan, siger Anders Ladekarl.