Flyboss efter voldsom udsmidning: Manden 'var aggressiv og forstyrrende'

United Airlines' direktør forsvarer sine medarbejdere, efter en voldsom video har ramt de sociale medier.

Blødende fra ansigtet og muligvis bevidstløs blev en midaldrende asiatisk mand trukket ud af et United Airlines-fly søndag, inden det lettede fra Chicago i USA mod Louisville.

Manden var sammen med tre andre passagerer blevet bedt om at forlade flyet, selv om de alle havde en gyldig billet.

Selskabet havde nemlig overbooket afgangen, da det i sidste øjeblik blev besluttet, at fire af deres medarbejdere skulle med flyet. Det lykkedes ikke at finde frivillige, der ønskede at tage et senere fly mod en kompensation på først 400 dollars og senere 800 dollars.

Derfor valgte flypersonalet fire - og ifølge deres forklaring - tilfældige personer, som blev bedt om at forlade flyet. Det ville en midaldrende asiatisk mand, som menes at være en 69-årig læge, ikke finde sig i.

Han blev til sidst hevet op fra sit sæde af flere betjente og slæbt gennem kabinen, mens flere passagerer forevigede hændelsen med deres mobilkameraer.

Videoerne af situationen har vakt stor furore på de sociale medier, hvor særligt sociale medier i Kina bliver oversvømmet med vrede ytringer og opfordringer til et boykot af United Airlines, som har Kina som et vigtigt marked.

Internt brev frikender medarbejderne

Natten til tirsdag var historien allerede gået viralt på Facebook, Twitter og særligt på det populære kinesiske Weibo, som har mere end 100 millioner brugere.

Mediestormen fik United Airlines' administerende direktør, Oscar Munoz, til på Twitter at skrive, at han var ked af, at folk med gyldige billetter var blevet bedt om at forlade flyet.

- Det er en foruroligende episode for alle os her på United. Jeg undskylder for at måtte flytte disse kunder. Vi arbejder nu hurtigt for sammen med politiet at finde ud af, hvad der er sket, skrev Oscar Munoz mandag uden dog at nævne den voldsomme video.

I dag er flere medier - deriblandt CNBC og nyhedsbureauet AP - kommet i besiddelse af et intern mail, som direktøren har sendt ud til sine medarbejdere.

Her bakker han fuldt ud op om personalets håndtering af sagen.

- Vores medarbejdere fulgte procedurerne for at håndtere en situation som denne, lyder det blandt andet i mailen, hvor han slår fast, at han vil forsvare alle de implicerede medarbejdere.

Nægtede at efterkomme instrukser

Ifølge Oscar Munoz' brev var det nemlig den midaldrende passagerer, der selv skabte den voldsomme situation.

- Vi undskyldte over for en af passagerne, at han var blevet nægtet at boarde. Han hævede sin stemme og nægtede at efterkomme personalets instrukser. Han blev bedt flere gange om at forlade flyet, og hver gang nægtede han og blev mere og mere aggressiv og forstyrrende, skriver direktøren.

I brevet lyder det, at personalet gjorde ret i at tilkalde lufthavnens sikkerhedsfolk, der til sidst måtte hive ham ud gennem kabinen med magt.

Historien, der har ramt medier over hele verden som en steppebrand, har også haft umiddelbare økonomiske konsekvenser for United Airlines og dets aktionærer.

I skrivende stund er aktien faldet med 3,57 procent tirsdag, hvilket svarer til, at United Airlines er blevet cirka 4,7 milliarder kroner mindre værd.