Firmaer boykotter højreorienteret pro-Trump-medie

Reklameindtægterne svinder ind Breitbart, hvis tidligere chef er Trumps strategiske rådgiver.

Breitbarts tidligere chef, Stephen Bannon (tv.), er nu strategisk rådgiver i Trump-administrationen. (Foto: © Carlos Barria, Scanpix)

Kelloggs, BMW, Visa og Lufthansa er blandt de store virksomheder, som ikke længere har reklamer på det højreorienterede medie Breitbart.

Sådan lyder det fra aktivistgruppen og databasen Sleeping Giants, der har som mål at mindske Breitbarts reklameindtægter. Sleeping Giants opstod i kølvandet på Donald Trumps sejr ved det amerikanske præsidentvalg i november 2016, hvor Breitbart for alvor kom i verdens søgelys. Det skriver The Independent.

Breitbarts chef var indtil for få måneder siden Stephen Bannon, men han stoppede, da han blev udpeget som Trumps strategiske rådgiver.

For mange er Breitbart et kontroversielt medie, og derfor opfordrer aktivistgruppen Sleeping Giants på deres Twitter-profil folk til at tage screenshots af reklamer på Breitbart, sende billedet til virksomhederne bag reklamerne og informere dem om, at deres reklame er placeret hos mediet.

Indtil videre har det betydet, at 1.130 virksomheder har trukket deres støtte til Breitbart, således at deres reklamer ikke længere optræder i mediet.

En af de virksomheder, der har trukket sig, er Lufthansa.

- Det er vores fundamentale princip at udelukke reklamer på ethvert website, som promoverer voldelig, sexistisk, ekstremistisk og politisk radikalt indhold, lød det fra Lufthansa i sidste måned, da flyselskabet meddelte, at man ikke længere ville fortsætte reklamestøtten til Breitbart.

Vil forhindre udvidelse

Ifølge en anden aktivistgruppe, SumOfUs, der samarbejder med Sleeping Giants, skal kampagnen mod Breitbart ses som symbolsk:

- Ideen bag kampagnen er, at hvis vi kan aktivere nok personer, kan vi afbryde deres (Breitbarts, red.) mulighed for at udvide, siger Emma Pullman, som er kampagnestrateg hos SumOfUs, til The Independent.

Udover sine amerikanske redaktioner har Breitbart også et kontor i London. Det forventes, at mediet desuden vil udvide til andre europæiske byer. For at gøre udvidelsen mere vanskelig køber folk adressenavne som Breitbart.fr, skriver The Independent.

Breitbart kom for alvor i verdens søgelys under Donald Trumps valgkamp. Udnævnelsen af mediets tidligere chef Stephen Bannon som Trumps strategiske rådgiver var blandt andet kontroversiel, fordi Breitbart har tætte forbindelser til Alt-right bevægelsen. Alt-right er en forkortelse af “alternativ-højre” og forbindes med en politisk bevægelse i USA, der blandt andet kæmper for at bevare “hvid identitet”.

Derudover er Breitbart berømt og berygtet for at bringe provokerende overskrifter, click-bait, falske nyheder og angreb på den etablerede presse.