EU-lande har sagt god for ekstra told på kinesiske elbiler: Kan blive dyrere for danske kunder

En typisk elbil fra Kina kan ende med at blive op til 20.000 kroner dyrere, lyder vurderingen fra Danske Bank.

Biler fra den kinesiske producent BYD venter på havnen i den østlige Shandong-provins på at blive eksporteret. (Foto: © TANG KE, FeatureChina)

Hvis du sidder med tanker om at investere i en ny elbil, så har du i disse dage måske haft opmærksomheden rettet mere mod Bruxelles end normalt.

Et flertal af EU-medlemslandene støttede nemlig i går op om planer om at pålægge elbiler fra Kina en ekstra told.

Det kan betyde, at der fremover vil blive lagt over 35 procents ekstra told på nogle kinesiske elbiler, hvis ikke EU-Kommissionen finder en anden løsning i deres forhandlinger med Kina.

Den ekstra told kan betyde, at det også bliver dyrere for danskere, der drømmer om en elbil fra Kina, lyder vurderingen fra Rune Thyge Johansen, som er analytiker af europæisk økonomi hos Danske Bank.

Det er blandt andre elbiler fra MG, som kan ende med at blive dyrere med den nye told, lyder vurderingen fra Danske Bank. (© Eva Rosenqvist/Biofoto/Ritzau Scanpix)

Men om drømmen om en elbil er lig med en ekstra regning vil komme til at afhænge af minimum to faktorer: Hvilken elbil du har i kikkerten, og hvordan de kinesiske elbilproducenter og danske forhandlere reagerer, forklarer han.

- Rigtig mange af de kinesiske elbilproducenter har simpelthen så stor avance på at sælge elbiler i Europa, at de formentlig godt vil kunne ”æde” noget af den ekstra told via deres profitter og dermed ikke sende priserne videre til danskerne.

Det gælder for eksempel mærker som BYD, der ikke står til at blive pålagt den højeste toldsats.

Anderledes forholder det sig med de producenter, der kan se frem til den højeste told, siger Rune Thyge Johansen.

Gælder prisen på forruden?

Selvom Danske Banks regnestykke er forbundet med en del usikkerheder, så vil en typisk elbil med et prisskilt på 250.000 kroner godt kunne ende med at blive op til 20.000 kroner dyrere, hvis EU indfører den højeste toldsats på netop det mærke.

Det gælder for eksempel biler fra fabrikanten MG, der er ejet af det statsejede selskab SAIC Motor.

- Den told, som medlemslandene nu har stemt om, vil risikere at sætte prisen på en MG noget højere op. Men overordnet, når vi ser på den samlede bilpark af kinesiske producenter, så vil det formentlig fortsat være attraktive priser, de kommer til at sælge deres biler til her i Europa, lyder det fra Rune Thyge Johansen.

I Danmark er Tesla stadig blandt danskernes absolutte favoritmærker, når det kommer til ny elbil. Og selvom Tesla er en amerikansk virksomhed, så kan en potentiel ny EU-told også komme til at ramme her.

Det skyldes, at blandt andet den populære Model 3, som der sælges mange af i Europa, produceres i Kina, forklarer Rune Thyge Johansen.

- Tesla har dog forhandlet sig frem til den laveste toldsats på 7,8 procent, så derfor er der selvfølgelig en mindre risiko for, at priserne stiger her.

Står man overfor at købe bil i den nærmeste fremtid, lyder rådet fra analytikeren derfor:

- Sørg for at spørge bilforhandleren om den pris, der står i forruden på nuværende tidspunkt er 100 procent gældende, også selvom du først modtager bilen på et senere tidspunkt, hvor tolden eventuelt er blevet sat op.

Tesla Model 3-biler på samlebåndet i Shanghai i Kina. Modellen er blandt de mest populære her i Danmark. (Foto: © Aly Song, Ritzau Scanpix)

Kina vil gerne sælge biler i Europa

Afstemningen i Bruxelles i går har fået bekymringen for en regulær handelskrig mellem Kina og EU til at brede sig.

I foråret gennemførte EU-Kommissionen en undersøgelse af statsstøtte til kinesiske bilproducenter, hvor man konkluderede, at Kina gav urimelig statsstøtte til sine egne bilproducenter. Det er den undersøgelse, som nu har ledt til forslaget om den ekstra told.

Modsat kan Kina svare igen ved at indføre ekstra told på produkter som eksempelvis europæisk svinekød.

Og selvom der nu bliver raslet med sablerne på begge sider, så tror Rune Thyge Johansen, at Kina vil holde lidt igen, da de har en stor interesse i at få solgt deres biler i Europa.

- Kina er allerede presset på området – særligt i USA – hvor Biden-administrationen i høj grad har videreført Trumps hårde linje mod Kina. Blandt andet ved at sætte tolden op til 100 procent på elbiler produceret i Kina, siger han.

- Derfor er Europa bare et meget vigtigt marked for Kina. Og derfor har de god grund til at have et nogenlunde tolerabelt forhold til Europa.