Eksperter: Koldblodige islamister er sofistikerede propagandister

Der ligger innovative og moderne mediestrategier bag terror-organisationen IS, som ikke er set tidligere, vurderer eksperter.

Terrorgruppen IS arbejder meget professionelt for at udbrede deres budskab om at oprette et kalifat. (Foto: © ALAA AL-MARJANI, Scanpix)

Velproducerede videoer, strategisk deling af budskaber på de sociale medier og flotte engelsksprogede propaganda-magasiner.

Terrorgruppen Islamisk Stat (IS, tidligere kendt som ISIS) arbejder meget professionelt med at udbrede deres budskab om at oprette et kalifat i medierne.

Senest har en video med en brutal halshugning af den amerikanske journalist James Foley bredt sig på både de sociale og traditionelle medier, efter IS lagde videoen op på de sociale medier som Twitter og YouTube.

Arbejder meget innovativt

Og det er særligt på de sociale medier, at IS' professionalisme træder frem, forklarer terrorforsker Magnus Ranstorp fra Försvarshögskolan i Sverige:

- IS er meget mere innovative end andre terrorgrupper, vi tidligere har set. De havde for eksempel stor succes med Twitter-stormen 'We Are All Isis', hvor brugere både lagde billeder op af sig selv foran Det Hvide Hus og parlamentet i Danmark, siger han.

IS har både en kontrolleret mediemaskine med webcenter og individuelle terrorister i marken, som hjælper med at udbrede deres budskaber, forklarer han.

Live-tweet og videoer ala Hollywood

At terrororganisationer som IS begår sig vel, når det kommer til at producere professionelle propaganda-videoer eller -magasiner og sprede budskaber på de sociale medier, er langt fra nyt.

Under et terrorangreb på et indkøbscenter i Kenyas hovedstad Nairobi sidste år live-tweetede terrorister fra Al-Shabaab i kælderen under selve storcentret, og al-Qaeda har produceret videoer, som ligner noget fra Hollywood og spil til smartphones.

Men IS adskiller sig fra tidligere terrororganisationer ved at bruge moderne markedsføringsstrategier på de sociale medier, forklarer Thomas Elkjer Nissen, der er militæranalytiker i Forsvarsakademiet:

- De har været meget dygtige til at bruge, hvad der hedder 'Cross Media', hvor de linker mellem forskellige platforme og får indholdet til at vandre, og så har de sågar udviklet en app, som dog siden hen er blevet lukket ned. De bruger medierne på en langt mere sofistikeret måde, end man tidligere har set.

Twitter har dog meddelt, at de optrapper indsatsen mod IS' budskaber. Flere officielle IS-profiler er allerede blevet suspenderet fra det sociale medie.

Unge med gode uddannelser

For terrororganisationer ligesom IS spiller de sociale medier en stor rolle, da de rekrutterer helt unge mennesker, mener Tobias Gemmerli, der er cand.scient.pol. med speciale i radikalisering på de sociale medier.

- IS arbejder meget professionelt. Det er behændige og dygtige unge mennesker, som er vokset op med de sociale medier, og det betyder, at selv de mest ortodokse og hardcore jihadister naturligvis følger den teknologiske udvikling ligesom alle andre, siger han.

Derudover peger han på, at de radikaliserede udlændinge - også fra landene i regionen - som rejser til Irak og Syrien for at kæmpe med IS, har særdeles gode tekniske kundskaber.

- I dag kan stort set alle lære at klippe lækre videoer hjemme i deres stuer. Jeg har også set eksempler på, at nogle af de 'foreign figthers', som tager derned, har gode tekniske uddannelser med sig, forklarer han.

Videoen med den brutale halshugning var meget professionelt lavet. Blandt andet har James Foley en microport på – en lille mikrofon, man hæfter på, så lyden er god - og den var filmet fra flere vinkler.

IS bruger desuden adskillelige sprog i det materiale, de udgiver. For eksempel har de udsendt en pressemeddelelse på adskillelige sprog udover arabisk. Blandt andet engelsk og russisk.