Det er normalt altid de amerikanske luftfartsmyndigheder, der sætter retningen, hvis en bestemt type fly ikke lever op til sikkerhedskravene.
Det kan forklare, hvorfor en lang række lande og flyselskaber fortsat flyver med Boeing 737 Max 8, selvom et fly af netop den type styrtede ned i Etiopien i weekenden - og alle 157 ombord blev dræbt.
- Grunden til, at mange andre lande er tilbageholdende er, at alle venter på USA. Det er altid USA, der sætter retningen. Når de amerikanske luftfartsmyndigheder går ind og laver et forbud, så følger alle andre lande normalt efter, siger Ole Kirchert Christensen, redaktør på luftfartsmediet check-in.dk.
I går meddelte de amerikanske luftfartsmyndigheder, at de ikke ser nogen grund til at lade Boeing 737 Max 8 blive på jorden.
- Indtil videre har de sagt, at de ikke har nogen data, der på nogen måde kan begrunde, at man på nuværende tidspunkt går ind og anbefaler en "grounding" af den her type fly. Men de har påkrævet, at Boeing foretager nogle opdateringer af den software, som er i cockpittet, siger Ole Kirchert.
Eksperter sendt af sted
USA har også sendt et undersøgelseshold fra landets nationale transportsikkerhedsråd til ulykkestedet i Etiopien, der primært efterforskes af de etiopiske myndigheder.
Flere og flere flyselskaber og lande vælger dog at indføre et midlertidigt flyveforbud for Boeing 737 Max 8 - blandt andet Norwegian, der flyver til og fra Danmark og har 18 fly af den type.
Boeing har meldt ud, at den amerikanske virksomhed har sendt tekniske eksperter til Etiopien for at bistå med opklaringsarbejdet. Formentlig bliver alle klogere inden for kort tid - når de sorte bokse er analyseret.
- Inden for 24 til 48 timer har man nogle foreløbige indikationer på, hvad der kan være sket med flyet for Ethiopian Airlines, siger Ole Kirchert.
Mange ordrer
I oktober sidste år styrtede et fly af samme type ned i Javahavet ved Indonesien. Også her omkom alle ombord.
- Undersøgelser viste, at der var fejl på en censor, der måler indfaldsvinklen på vingen. Det vil sige det, der skal sikre flyets opdrift. Det var en automatik, der tvang flyets næse ned, mens piloten forsøgte at tvingen næsen op. Den software vil man gerne have ændret, således at den type hændelse ikke kan ske igen, siger Ole Kichert.
Det er endnu ikke kommet frem, om ulykken i Etiopien skete på samme måde som den i Indoniesen.
Flyserien 737 Max er ifølge Boeing den hurtigst sælgende i virksomhedens historie. Foreløbig skal de levere 4.700 fly fordelt på 100 forskellige kunder.
De europæiske luftfartsmyndigheder, EASA, oplyser, at undersøgelserne i Etiopien bliver fulgt tæt, og at man er i kontakt med både Boeing og de amerikanske luftfartsmyndigheder om udviklingen.