Det er ikke utænkeligt, at lande i Europa vælger at indføre samme elektronikforbud i kabiner på fly, som USA har planer om.
Regeringen i Storbritannien har hertil aften præsenteret et lignende forbud, der omfatter seks lande i Mellemøsten. Der er tale om Tyrkiet, Libanon, Jordan, Egypten, Tunesien og Saudi-Arabien. Og flere lande kan følge trop.
Det mener senior forskningsingeniør på DTU Fysik Ulrik Lund Olsen.
- Udfordringerne i forhold til sikkerhed er de samme for Europa. Hvis man er enig i bekymringerne, som amerikanerne har, så bør det udløse det samme forbud. Der er en generel indsats i flyindustrien for at øge sikkerheden i lufthavnstjekket, siger han.
USA og Storbritanniens forbud går på, at det ikke skal være tilladt at have elektronisk udstyr med i kabinen i passagerfly fra i Mellemøsten og Nordafrika.
Ifølge The New York Times er der for USA's vedkommende tale om fly, der rejser til landet fra lufthavne i Amman, Kairo, Istanbul, Jeddah, Riyadh, Kuwait City, Casablanca, Doha, Dubai og Abu Dhabi.
Forbuddet gælder bærbare computere, dvd-spillere, kameraer i tablets og elektroniske spil. Mobiltelefoner er ikke omfattet.
DR Nyheder har været i kontakt med Trafikstyrelsen, der fortæller, at man er orienteret om situationen, men at der som udgangspunkt ikke er planer om lignende tiltag i Danmark.
Skyldes terrortrusler
USA begrunder forbuddet med en ikke nærmere beskrevet terrortrussel, som USA's regering har kendt til i flere uger. Det oplyser en unavngiven embedsmand i Washington til nyhedsbureauet Reuters.
Ifølge Ulrik Lund Olsen handler det ligeledes om, at USA ikke tror nok på sikkerhedstjekket i de udvalgte lufthavne.
- Det er højst sandsynligt vurderet ud fra bemandingen i lufthavnen. I forhold til sikkerhed er lufthavne afhængige af, at operatørerne har den rigtige uddannelse og har tid og ressourcer til at lave manuelle tjek. Der er mit bud, at USA ikke tror nok på den del af sikkerhedstjekket i de her udvalgte lufthavne, siger han.
At det er det elektroniske udtryk, man slår ned på, skyldes, at det er vanskeligt at opdage eksplosive stoffer, fordi elektronikken ofte skygger for dem.
Men at det kun skal gælde bestemte lande, virker ifølge Ulrik Lund Olsen ikke som afgørende forbedring af sikkerheden.
- Når man kun udvælger enkelte elektronikting og kun gør det for enkelte lufthavne, vil det jo kun gælde der. Det giver ekstra sikkerhed for det enkelte tilfælde, men for flyindustrien generelt kan jeg ikke se, at de her specifikke tiltag skulle gøre en indsats i forhold til at højne sikkerheden, forklarer han.