Efterforskere: Kommunikation med flyet bevidst lukket ned

To systemer blev lukket ned med 14 minutters mellemrum, siger efterforskere. Det antyder, at piloterne bevidst har lukket for kommunikationen.

Nye oplysninger antyder, at flyet ikke blev ramt af en pludselig stor eksplosion. (Foto: © Tomasz Bartkowiak, Scanpix)

Nye oplysninger antyder, at piloterne bevidst har lukket for al kommunikation med det forsvundne malaysiske passagerfly.

Flyet fra Malaysia Airlines forsvandt lørdag nat over Det Sydkinesiske Hav med 239 passagerer om bord.

Amerikanske efterforskere siger til ABC News, at de nu er overbevist om, at flyets rapporteringssystem og dets transponder er blevet lukket ned separat på forskellige tidspunkter.

Transponderen er det elektroniske udstyr, som sender signal til radaren om flyets position.

Lukket ned med 14 min. mellemrum

De to systemer skulle angiveligt være lukket ned med 14 minutters mellemrum.

Data-rapporteringssystemet blev lukket ned kl. 01:07 lørdag nat lokal tid - transponderen, som udsender signal om position og højde, blev lukket ned kl. 01:21.

De amerikanske efterforskere fortæller til ABC News, at de to systemer blev "lukket ned systematisk".

En kilde siger til den amerikanske tv-station, at efterforskerne er overbevist om, at systemerne blev lukket ned manuelt og bevidst. Dermed tyder det på, at der ikke er tale om en stor pludselig katastrofe som en eksplosion på flyet.

Flere teorier om det forsvundne fly har ellers peget på en stor eksplosion, da piloterne ikke fik udsendt noget nødsignal.

Har tidligere afvist data

De nye oplysninger er endnu ikke blevet kommenteret af de malaysiske myndigheder.

I går afviste de amerikanske oplysninger om, at data fra flyets motorer var blevet sendt til fabrikanten Rolls Royce.

Det var data, der antydede, at flyet havde været i luften fire timer efter, at man mistede radarkontakt med flyet.