Efter etiopisk flystyrt: Sort boks er fundet

Samtlige 157 personer om bord blev dræbt, da et helt nyt Boeing-fly styrtede ned i går.

Rester af flyet hvor det styrtede, 60 kilometer sydøst for Addis Ababa, Etiopiens hovedstad. (Foto: © MICHAEL TEWELDE, Scanpix)

En af de såkaldte sorte bokse er fundet, hvor et få måneder gammelt fly fra Ethiopian Airlines styrtede ned i går.

Det oplyser etiopisk stats-tv ifølge Reuters.

Samtlige 157 ombordværende blev dræbt, da flyet af typen Boeing 737 Max 8 kort efter start fra Etiopiens hovedstad, Addis Ababa, ramte jorden med høj hastighed.

Efterforskere håber, at flyets sorte bokse, som blandt andet optager, hvad der bliver sagt og gjort i cockpittet, kan give svar på, hvorfor flyet styrtede.

Ethiopian Airlines har efter ulykken valgt at holde sine resterende fire Boeing 737 Max 8-fly på jorden.

Flyselskabet har oplyst, at der sad en meget erfaren kaptajn i cockpittet på det havarerede fly, og at han anmodede om at vende tilbage til lufthavnen, før det gik galt.

- Selv om vi endnu ikke kender årsagen til styrtet, var vi nødt til at beslutte at holde flyflåden på jorden som en ekstra sikkerhedsforanstaltning, skriver flyselskabet på Twitter.

Andet styrt på få måneder

Det er anden gang på få måneder, at et helt nyt fly af Boeing 737 Max 8-typen er styrtet kort efter start trods erfarne piloter og godt flyvevejr.

I oktober sidste år blev alle 189 ombordværende dræbt, da et fly fra det indonesiske lavprisflyselskab Lion Air styrtede i havet.

Her blev flyselskabet efterfølgende kritiseret for at sende et ikke-luftdygtigt fly afsted, selv om der havde været fejl på det i dagene op til.

Men også producenten Boeing stod for skud. Boeing 737 Max 8 har nemlig et helt nyt sikkerhedssystem. Det peger næsen på flyet ned, hvis sensorer, som var defekte på ulykkesflyet, opdager at flyet er i færd med at "stalle".

Blandt andet fagforeningen for piloter hos det amerikanske American Airlines udtalte efter ulykken, at hverken flyselskaber eller piloter blev informeret om det ændrede sikkerhedssystem af Boeing, eller hvordan det skulle slås fra.

Ifølge de indonesiske havariefterforskere kæmpede piloterne på Lion Air flyet mod systemet i samtlige 13 minutter, flyet nåede at være i luften. Efter at have rettet næsen op 26 gange, mistede de til sidst kontrollen.

Indonesien har i kølvandet på flykatastrofen i Etiopien i går netop offentliggjort, at det giver flyveforbud til alle fly af typen, imens de bliver undersøgt.

Også Kina har besluttet, at samtlige Boeing 737 Max 8-fly skal blive på jorden indtil videre.