Det kaldes 'Gaza Metro': Hamas' tunnelsystem komplicerer en mulig israelsk landoffensiv

Under tidligere operationer er israelske soldater blevet taget som gidsler i "Gaza Metro", siger militærekspert.

Et medlem af den palæstinensiske militante gruppe Islamisk Jihad bevæger sig her rundt i tunnelsystemet under Gazastriben. Billedet er fra april 2022 og er altså ikke taget i forbindelse med den igangværende krig mellem Hamas og Israel. (Foto: © Mahmud Hams, AFP or licensors)

Der er ikke tale om en enkel underjordisk rute, som Hamas-krigere kan benytte sig af, når de vil fra A til B under Gazastribens landjord.

Der er snarere tale om et veludviklet og organiseret tunnelsystem, som terrororganisationen gennem de sidste mange år har udviklet.

"Gaza Metro" bliver de underjordiske gange kaldt, og ifølge Hamas selv er der i alt gravet 500 kilometer fri under jorden. Til sammenligning er Londons metro-system omkring 400 kilometer langt.

Tunnelsystemet vil utvivlsomt "komplicere" den israelske landoffensiv i Gaza, som der de seneste dage er blevet spekuleret i. Det siger Claudia Læssøe Pedersen, der er major og sektionschef ved Forsvarsakademiet, i P1 Morgen.

- Det giver en dimension under jorden. Man ved ikke, hvad der foregår dernede. Hamas vil utvivlsomt udnytte det til at skifte positioner, siger hun.

Hun påpeger samtidig, at gruppen vil bruge tunnellerne som kommandocentraler og til at gemme våben i.

Civile i Gaza By, efter IDF på det kraftigste har opfordret til at flytte sig fra det nordlige Gaza. Civilbefolkningen får ikke lov til at bruge tunnellerne under byen, siger IDF. (Foto: © Mohammed Saber)

IDF-soldater er tidligere blevet fanget i systemet

Det israelske militær (IDF) har ikke gode erfaringer med Hamas' tunnelsystem.

Da IDF i 2014 sendte soldater ind på Gazas landjord, blev enkelte israelske soldater taget som gidsler i tunnellerne, fortæller Claudia Læssøe Pedersen.

- Man vil nok forsøge at sprænge dem, så man slipper for at sende soldater derned. Men de fleste israelske soldater er trænet til det. Det kan blive nødvendigt at sende soldater ned i tunnellerne, siger hun.

Ifølge IDF kan Gazastriben inddeles i to "lag". Det første lag er den ordinære landjord, som civilbefolkningen benytter til at bevæge sig rundt.

Det næste lag - "Gaza Metro" - er under jorden, og systemet er udelukkende til Hamas' brug.

Civile får altså ikke lov til at komme under jorden, når Israel eksempelvis sender luftangreb mod Gaza, siger talsperson for IDF Jonathan Conricus.

Den udlægning er Claudia Læssøe Pedersen enig i.

- Det har vi i hvert fald ikke set før. Der har det udelukkende været til krigsførelse af Hamas. Det er ikke sådan, at vi har set, at de civile er blevet bedt om at komme i dækning, fortæller hun.

DR's korrespondent i Mellemøsten Nanna Muus Steffensen fortæller her, hvilket dilemma civilbefolkningen i Gaza By står over for:

Landoffensiv rykker tæt på

Spørger man Jakob Rømer Barfod, major og ph.d. ved Forsvarsakademiet, så er den israelske landoffensiv tæt på.

Han vurderer, at IDF er klar til at sætte israelske støvler på jorden i Gaza, men at de fortsat afventer grønt lys fra politisk hold. Men selv når det grønne lys blinker, så skal der stadig tages forbehold.

Man vil blandt andet tage et kig på flygtningesituationen, der, siden IDF opfordrede til en masseevakuering af Gazas nordlige civilbefolkning, virker til at være ude af kontrol, siger han.

Men når ordren er givet, og der er styr på diverse forbehold, vil det være en top-organiseret og veltilrettelægt operation, der går i gang.

Jakob Rømer Barfod vurderer, at man i første omgang vil sende en række enheder mod grænsen til Gaza til nogle "udgangsområder", som er sidste stop inden Gazastriben.

I takt med, at soldater trænger ind i Gaza, vil der samtidig være fly, der går efter militære mål i området, ligesom IDF vil forsøge at jamme både radio- og telefonkommunikation for Hamas.

- Vi vil nok også se et antal infanteridivisioner i front, der sikkert støttes af kampvogne, siger han.