Et af verdens største containerskibe ligger lige nu på tværs af Suez-kanalen i Egypten, der er en af verdens vigtigste handelsruter - og her står det fast.
Noget der til gengæld ligner verdens mindste gravko forsøger at grave skibets bov fri fra land.
Indtil videre uden held.
Men det er stadig usikkert, hvad der er sket med skibet, der går under navnet 'Ever Given'.
Ifølge det taiwanesiske rederi, Evergreen Marine, var det et vindstød, der tidligt i morges fik skibet ud af kurs.
Og det skal nok passe, siger rådgivende skibsingeniør Hans Otto Kristensen.
- Her har du alt det, der skal til, for at det kan gå galt.
Fuldt lastet
'Ever Given' er på størrelse med danske Mærsks såkaldte Tripel E-serie.
Den er 400 meter lang og 59 meter bred og har plads til ikke mindre end 20.000 containere. Den er dermed blandt havets absolutte giganter.
Og det kan være medvirkende til ulykken.
- Ud fra billeder er det helt klart, at skibet er lastet med sin absolut maksimale last. Man kan kun lige få øje på styrhuset. Det er sjældent, jeg ser dem lastet så meget, siger Hans Otto Kristensen, der har beskæftiget sig med skibsfart i 42 år både som professor på DTU, som rådgiver for Søværnet og nu som selvstændig konsulent ved HOK Marineconsult.
Og han er ikke i tvivl. Den massive last har gjort det ekstra svært at styre skibet i vinden.
Den store last giver stor flade, som vinden kan skubbe på.
Oven i det, kan Hans Otto Kristensen se på skibest lastelinje, at containerne ikke er fulde.
Dermed ligger skibet højere i vandet, end hvis containerne var helt fyldte. Og dét gør det endnu mere sårbar for vind.
- Den cocktail, plus en kastevind, som du ikke havde ventet, betyder, at du har alt det, der skal til for at sådan en ulykke kan ske, siger han.
- Der er virkelig store kræfter på spil. Kommer vinden og slår skibet ud af kurs, så er der ikke meget at gøre.
Efterforskning venter
Hans Otto Kristensen påpeger dog, at langt de fleste fejl til søs er menneskelige fejl.
Det vil den efterfølgende efterforskning og søforhør afdække.
Men en ting bør ulykken allerede nu sætte gang i.
- Det er en stor, slem basse at få igennem Suez-kanalen, og måske kan det give anledning til, at man siger, at nogle skibe er for store til at gå gennem Suez, siger han.
Problemet er bare, at den størrelse skibe generelt er bedre for økonomien og for CO2-udledningen.
- De er hamrende energieffektive, når de er så store. Ulempen - den ser vi her.
Smutvej åbnet
Suezkanalen arbejder angiveligt på at genåbne gamle kanaler, som skibstrafikken kan bruge midlertidigt til at sejle mellem Det Indiske Ocean med Middelhavet, mens slæbebåde forsøger at trække det 200.000 ton tunge skib fri.
Ifølge Danske Rederier passerer der årligt 2.500 danskopererede skibe gennem kanalen, og derfor er man glad for nødløsningen.
I 2017 sad en japansk containerskib kortvarigt på tværs af kanalen, da det efter tekniske problemer gik på grund.
Danske 'Emma Mærsk', der er på størrelsen med 'Ever Given', fik tilbage i 2013 oversvømmet maskinrummet, netop som den gik ind i kanalen.
Trods 16 meter vand omkring hovedmotoren klarede skibets kaptajn dog at komme sikkert i havn uden at sætte det enorme skib på grund.