Det kan få mærkbare konsekvenser for biltrafikken i især Sydøstengland, hvis briterne ender med at forlade EU uden nogen skilsmisseaftale 29. marts.
I dag kan de britiske lastbiler frit køre til resten af EU. Men kort før jul meddelte Europa-Kommissionen, at alle levende dyr og dyreproduktioner, der kommer fra Storbritannien, skal kontrolleres ved grænsen til EU, hvis det ender med et no-deal.
Og sidste år viste en undersøgelse fra Imperial College London, at der i myldretiden kan opstå bilkøer på op til 43 kilometer, hvis alle lastbiler skal igennem et fire minutter langt grænsetjek.
Men hvordan sikrer man, at biltrafikken fortsat flyder, selvom lastbilerne skal kontrolleres ved grænsen?
Det er det, 89 lastbiler i dag er med til at undersøge.
Undgå køer
Klokken 9 dansk tid indledte lastbilerne en godt 32 kilometer lang køretur fra den nedlagte Manston-lufthavn ved Canterbury til havnebyen Dover i det sydøstlige England.
Dover er det vigtigste overfartssted til Frankrig, og målet er at teste, hvordan man holder gang i trafikken på A256-motorvejen, der leder ned til havnebyen, og undgår kødannelse, hvis der kommer øget lastbiltrafik.
Lastbilerne forlod lufthavnen i fire hold, hvorefter de kørte mod Dover. Der vil være endnu et forsøg klokken 12 dansk tid, skriver BBC.
Burde være sket før
Det er det britiske transportministerium, der står bag øvelsen, og de britiske transportorganisationer Road Haulage Association og Freight Transport Association har været med til at arrangere den.
Ifølge Duncan Buchanan fra Road Haulage Association burde man have lavet testforsøg som dette for ni måneder siden.
Der er nemlig mindre end tre måneder til, at briterne efter planen skal forlade unionen, og det er endnu uvist, om de britiske parlamentarikere vil acceptere den skilsmisseaftale, som premierminister Theresa May har forhandlet på plads.
Ifølge en række britiske medier skal parlamentarikerne stemme om aftalen tirsdag den 15. januar. Men den britiske regering har meddelt, at den forbereder sig på alle scenarier, herunder "muligheden for no-deal".
- Der er brug for, at man laver disse praktiske, pragmatiske forsøg. Man skulle bare ikke have gjort det så sent i processen, som det er tilfældet nu, siger han til BBC.
Det var planen, at op mod 150 lastbiler skulle have deltaget i dagens øvelse, og derfor er der også blevet sat spørgsmålstegn ved den.
Den konservative parlamentariker Charlie Elphicke, der er valgt i Dover, understreger, at der er omkring 10.000 lastvogne, som dagligt passerer Dover.
- Det er en dråbe i vandet at lave en øvelse med mindre end 100 lastvogne, siger han til BBC.