Opdateringen af den software, der menes at være årsag til et flystyrt i Etiopien i sidste måned og et i fjor i Indonesien, er på plads efter flere ugers intenst arbejde.
Sådan lyder meldingen fra Boeings topchef, Dennis A. Muilenburg, i et tweet fra flyproducentens test-anlæg i Seattle i staten Washington.
- I går afsluttede vi den officielle test med den opdaterede software med vores chefteknikere og -ingeniører ombord på flyet. Det var den sidste testflyvning før selve certificeringsflyvningen, fortæller han.
200 timers flyvning med opdateret software
Ifølge topchefen er det omstridte anti-stall-system MCAS, der er designet til at holde flyets næse i en korrekt vinkel i luften, klar til at blive godkendt af de amerikanske luftfartsmyndigheder Federal Aviation Administration, FAA.
Klarmeldingen sker efter 120 gennemførte flyvninger med den opdaterede software - hvilket løber op i over 200 timers flyvetid.
- Tidligere i dag havde jeg selv mulighed for at følge med i en demoflyvning, hvor jeg så, hvordan denne software i sin endelige version fungerer, sådan som den er designet til under en række forskellige flyveforhold, siger Dennis A. Muilenburg.
Boeing vil indføre ekstra træningsprogram
Efter de to ulykker med fly fra Ethiopean Airlines og Lion Air er det kommet frem, at piloter i USA har anmeldt flere forhold omkring MCAS-systemet.
Blandt andet har piloter oplevet, at flyets næse pludselig tilter nedad under takeoff, mens andre har følt sig utilstrækkeligt uddannet i systemet eller kritiserer manualen for at være mangelfuld.
Siden da har Boeing meldt ud, at flyproducenten vil indføre et supplerende obligatorisk træningsprogram for piloter, der flyver 737 MAX.
- Med vores arbejde vil 737 MAX blive et af de sikreste fly i luften nogensinde. Det er vores forpligtelse, siger Dennis A. Muilenburg.
Ekspert: Online-kursus er næppe nok
Boeing har lagt op til, at piloter kan gennemgå et online-computerkursus for at blive klædt på til de ændringer, der er lavet i MCAS-systemet - og at det derefter er sikkert at sende flyene på vingerne igen.
Men luftfartsmyndigheder verden over har meldt ud, at de ikke er trygge ved Boeings plan, fortæller luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen, der er redaktør på check-In.dk.
- Først skal vi høre, hvad FAA siger. Men vi har lige hørt de canadiske myndigheder melde ud, at de ikke vil give tilladelse på den baggrund. De vil have simulatortræning, før de vil tillade flyene at komme på vingerne.
- Vi har også hørt fra europæiske myndigheder, at der skal ske gennemgribende ændringer, siger Ole Kirchert Christensen.
'Vi taler om måneder'
Hundredvis af Boeing 737 MAX-fly er stadig 'grounded' verden over på grund af den fatale software-fejl, der endte med at koste henholdsvis 157 og 189 mennesker livet.
For flyproducenten skal tabet opgøres i milliarder af dollars. Og derfor har Boeing en stærk interesse i at få flyene på vingerne, lyder vurdering.
- De har travlt med at komme videre med deres program, siger Ole Kirchert Christensen.
Men formentlig går der for flyproducenten ubehagelig lang tid endnu, før passagerer igen kan flyve med flytypen.
- Det er ikke spørgsmål om uger, hvilket er ønsketænkning hos Boeing. Vi taler om måneder. Jeg vil tro, at vi skal hen til sensommeren eller efteråret, før det her fly kommer på vingerne igen, siger Ole Kirchert Christensen.