Det virker mest af alt som politisk oprydning, at den tyske stat har beordret Volkswagen til at tilbagekalde 2,4 millioner biler i landet, mener chefredaktør for Bilmagasinet, Mikkel Thomsager.
Den tyske bilgigant har nemlig hele tiden villet tilbagekalde biler, som var berørt af emissionsskandalen.
- De tyske myndigheder har brug for at demonstrere, at de også forholder sig til, om bilerne forurener mere end de må, siger chefredaktøren.
Før skandalen var der ifølge Mikkel Thomsager stor tillid mellem de europæiske myndigheder og bilproducenterne. Det kan også have været en af grundene til, at det først blev opdaget, da de amerikanske myndigheder gik VW efter i sømmene.
- Det er måske også derfor, at de tyske myndigheder puster sig lidt op, siger Mikkel Thomsager.
Ifølge den tyske avis Der Spiegel havde VW først foreslået, at det skulle være en frivillig indkaldelse af de berørte biler, men de tyske myndigheder ville sikre, at de alle blev ordnet.
VW har i dag meldt ud, at man vil tilbagekalde samlet set omkring 8,5 millioner biler i Europa.
Ifølge chefredaktørens oplysninger vil de større motortyper – 2.0 TDI – blot skulle have opdateret softwaren, mens de mindre – 1.6 og 1.2 TDI – skal igennem en noget større operation og have udskiftet indsprøjtningsdyserne.
- Hvis man har en dieselmotor og nogensinde har fået udskiftet en indsprøjtningsdyse, ved man, at det kan være en ret bekostelig affære og nemt løbe op i 5.000 kroner stykket, forklarer Mikkel Thomsager.
- Så det her kan godt blive en dyr affære for VW.
Tilføjelse kl. 20.04: Ifølge den tyske avis Der Spiegel var VW's oprindelige tilbagekaldelsestilbud baseret på frivillighed.