Bådflygtninge betaler dyrt for farefuld færd til Europa

Narko- og menneskesmugling er tæt forbundet, når afrikanere sætter kursen mod et bedre liv i Europa. Mange har ikke råd til rejsen og må i stedet smugle narko for at betale billetten.

En båd fuld af flygtninge ankommer til havnen i Messina i Italien efter en redningsaktion. (Foto: © Scanpix)

Det er dyrt at købe en billet til de overfyldte både, der nærmest hver dag forsøger at krydse middelhavet.

-En hel familie eller en hel landsby sparer sammen for, at bare en enkelt kan komme afsted. En hel rejse koster mellem 50.000 og 100.000 kr, siger Ahlam Chemlali fra interesseorganisationen Dignity, Dansk Institut mod Tortur.

Det er mange penge for en fattig afrikansk familie, og derfor må nogle betale menneskesmuglerne ved at smugle narko med på rejsen mod Europa.

- Hvis man kan smugle noget med sig til et særligt punkt, så kan man få et fripas, siger Ahlam Chemlali.

Mest vestafrikanere smugler narko

Det er særligt de flygtninge, der kommer fra Nigeria i Vestafrika, der har kokain og herion med på rejsen. De rejser via et organiseret netværk op gennem Mali til Libyen, som er blevet det helt store midtpunkt for smugling af både stoffer, våben og mennesker.

-Der er helt utroligt mange smuglernetværk i det her kaosplagede Libyen. Der er fuldstændig ødelagt infrastruktur og et sikkerhedsvakuum, som er blevet taget over af militser og krigsherre, som lige nu styrer de her netværk. Der er ikke rigtig nogen stat eller politi til at styre dem, siger Ahlam Chemlali.

Det bekræfter Fiona Mangan, som er senior programmedarbejder hos forskningsinstituttet USAs Fredsinstitut i Washington. Hun har forsket i smuglerindustrien i Libyen efter diktatoren oberst Gaddafis fald i 2011 og har i Libyen interviewet over 200 personer, der tæller både smuglere og immigranter.

- Efter Gaddafis fald er der sket en demokratisering af smuglerindustrien. Før var den under meget stram kontrol, og kun enkelte familier med gode forbindelser til styret var involveret. Nu både helt almindelige mennesker og organiserede kriminelle grupper, der opererer langs kyststrækningen, involverede, fortæller Fiona Mangan.

Smuglerindustri er milliardforretning

Hun mener ikke, at den boomende smuglerindustri er en direkte konsekvens af den nuværende konflikt i Libyen, hvor to fraktioner i øjeblikket kæmper om magten.

Den ene anerkendes af Vesten, mens den anden islamistiske fraktion sidder på magten i hovedstaden Tripoli.

- Det her begyndte allerede før den nuværende splittelse. Overordnet set så er den organiserede kriminalitet drivkraften bag, siger Fiona Mangan.

Og der er en god grund til, at mange gerne vil være involveret: Indtægterne er betydelige.

FN anslår, at alene den illegale migration fra Afrikas kyst har en omsætning på over 1 milliard kroner. På verdensplan er der tale om en forretning med en omsætning på næsten 50 milliarder kroner.