Amerikanske piloter fejlmeldte allerede sidste år flere gange Boeing 737 Max

I USA afviser myndigheder og flyselskaber at "grounde" flyene. I går tog transportministeren en tur.

Amerikanske piloter har indrapporteret to hændelser med Boeing 737 Max-fly. Her American på vej til landing i New York. (Foto: © Shannon Stapleton, Scanpix)

Mindst to gange sidste år rapporterede amerikanske piloter om problemer med Boeing 737 Max 8 og 9-flytypen, som de seneste dage har fået flyveforbud over store dele af verden, deriblandt Europa.

Problemerne opstod - i lighed med to nylige styrt - kort efter at flyene var lettet, skriver magasinet Time på sin hjemmeside.

Episoderne er fundet frem fra en database over såkaldte "hændelser", hvor piloters og flyselskabers navne er anonymiseret. Ifølge Time er det uklart om hændelserne førte til handling fra flyselskaber eller myndigheder.

I en af rapporterne skriver kaptajnen på et Boeing 737 Max, at andenpiloten kort efter at autopiloten blev koblet til kunne konstatere, at flyet havde påbegyndt en nedstigning, imens en automatiseret advarsel om, at flyet var for tæt på jorden, satte i gang.

Problemet blev løst ved at koble autopiloten fra igen og flyve manuelt. Kaptajnen vurderer, at årsagen kan være fartændringer på grund af vejrbetinget turbulens, som forvirrede systemet.

To flystyrt på kort tid

I en anden rapport fortæller en andenpilot, at flyet kort efter autopilotens tilkobling gav sig til at flyve nedad med 400-500 meter i minuttet, imens alarmen gik om, at flyet fløj for lavt.

Også her blev problemet løst ved at koble autopiloten fra.

Piloterne drøftede forløbet senere, "men kan ikke komme i tanker om nogen grund til, at flyet pludselig skulle sænke næsen så aggressivt".

Sagerne vækker opsigt, fordi de kommer i kølvandet på to flystyrt med den moderniserede langdistanceudgave af Boeing 737, som første gang kom i luften i 1960'erne.

Begge blev ført af erfarne kaptajner i fint flyvevejr, som begge rapporterede problemer og ønskede at returnere, men ramte jorden med høj hastighed før det lykkedes.

Moderen til et af Ethiopian Airlines besætningsmedlemmer i sorg, efter at et Boeing 737 Max-fly fra selskabet styrtede ned den 10. marts. (Foto: © BAZ RATNER, Scanpix)

Men imens årsagen til det etiopiske flystyrt i sidste uge endnu ikke kendes, har de hidtidige undersøgelser af det indonesiske flystyrt i oktober tydet på en anden forklaring end de amerikanske hændelser.

I Indonesien kæmpede piloterne nemlig med et automatiseret sikkerhedssystem MCAS, som kun blander sig når piloterne flyver manuelt - uden autopilot.

Det troede, at flyet var ved at "stalle" - flyve for langsomt og stejlt opad - hvorfor det vedblev med at rette næsen ned.

To tredjedele har nu flyveforbud

Trods at de to flystyrt kun har enkelte ting tilfælles, har de alligevel ført til, at først enkelte flyselskaber, Kina og herefter flere og flere selskaber og lande, har besluttet at stille flytypen på jorden indtil videre.

I løbet af natten kom blandt andet Vietnam og det store flyselskab Emirates til. Ifølge New York Times har omkring to tredjedele af verdens Boeing 737 Max 8 og 9-fly nu flyveforbud.

Flyene bliver sandsynligvis stående indtil det står klart, hvad der skete i sidste uges flykatastrofe i Etiopien.

Men ikke i USA, hvor Boeing - som er faldet kraftigt på børsen siden flystyrtet i Etiopien - hører hjemme og er en stor arbejdsplads og konkurent til europæiske Airbus.

Her fastholder både Boeing og flymyndighederne i FAA, at flyet er sikkert.

Den amerikanske transportminister Elaine Chao tøvede da heller ikke med at flyve i en 737 Max 8 tilbage til Washington fra Texas i går.

Hun lovede, at "ministeriet og FAA ikke vil tøve med at reagere omgående og passende", hvis der skulle blive grund til det, men at intet lige nu tyder på et sikkerhedsproblem.

Piloter vil gerne flyve videre

På Twitter har Southwest Airlines, American Airlines og United Airlines måttet besvare hundredvis af henvendelser fra usikre passagerer, som vil vide om de skal flyve i en 737 Max på deres næste rejse.

Flere rejsende er vrede over, at de ikke kan ændre deres billetter i sidste øjeblik, når verdens flyselskaber tilsyneladende finder flyet usikkert.

Flyselskaberne selv afviser dog helt at flytypen har sikkerhedsproblemer, og støtter sig til detaljerede optegnelser fra tusinder af flyvninger.

Den største operatør Southwest henviser for eksempel til omfattende data fra 41.000 flyvninger, som viser at flyselskabet ikke har problemer med flytypen, ifølge Reuters.

Fagforeninger, som repræsenterer American Airlines kabinemandskab og mekanikere, har opfordret flyselskabet til at holde flytypen på jorden.

Indtil videre har selskabernes pilotgrupper og deres fagforeninger støttet op om at blive ved med at bruge flytypen.

Indtil videre har disse lande suspenderet flyvninger med Boeing 737 Max 8:

  • Hele Europa

  • Australien

  • Singapore

  • Kina

  • Etiopien

  • Indonesien

  • Malaysia

  • Oman

  • Mongoliet

  • Indien

  • New Zealand

  • De Forenede Arabiske Emirater

  • Vietnam