I begyndelsen åndede alt fred og ro i Air Frances fly fra Rio de Janeiro til Paris den 1. juni 2009.
Kaptajnen havde endda forladt cockpittet helt rutinemæssigt for at tage sig et hvil, da flyets computer pludselig gav andenpiloten en af de alvorligste advarsler om, at noget var ved at gå helt galt.
Fire minutter senere styrtede Airbus 330-flyet i havet, og samtlige 228 om bord blev dræbt - heriblandt den danske psykoterapeut Christiane Zeuthen.
Faldt 12 km på tre et halvt minut
Den franske havarikommission, BEA, har i dag offentliggjort en række detaljer fra flyets sorte bokse, der for nylig blev fundet i flere kilometers dybde.
Optagelserne viser, at piloterne kæmpede en desperat kamp for at få flyet rettet op, skriver nyhedsbureauet AP.
Piloterne blev i første omgang alarmeret af en automatisk meddelelse om, at flyet var ved at stalle, hvilket vil sige at det havde så lav fart og så stejl en stigningsvinkel, at det ikke længere havde opdrift.
Flyet nåede en højde på 38.000 fod (cirka 11.600 meter) og begyndte derefter et dramatisk fald på tre et halvt minut, hvor det skiftevis krængede til højre og venstre.
Problemer med fartmålere
BEA understreger, at kommissionen ikke konkluderer noget i dagens offentliggørelse af data fra de sorte bokse.
Men dataene viser, at piloterne havde store problemer med at fastlå flyets hastighed.
Hastighedsmålerne gav nemlig piloterne modstridende oplysninger, og det harmonerer med de forklaringer, som anonyme kilder i BEA for nogle dage siden gav til det tyske magasin Der Spiegel: at iskrystaller blokerede målerne og blev en afgørende faktor i ulykken.
Fartmålerne kom derved til at give fejlagtige oplysninger til flyets autopilot, som satte en forkert hastighed.
- Hastighedsmålerne gav forskellige målinger, men motorerne virkede og modtog under hele forløbet input fra piloterne, hedder det i rapporten.
Ramte havet med næsen opad
Optagelserne fra cockpittet viser, at det var den yngste af de tre piloter, der fløj flyet, da ulykken indtraf. Cirka et minut før flyet ramte havet, tog den næstmest erfarne pilot over.
Kaptajn Marc Dubois var først tilbage i cockpittet halvandet minut efter, at stall-advarslen lød, og autopiloten blev slået fra.
Piloterne kæmpede for at genvinde kontrollen med flyet i sammenlagt mere end fire minutter, før det styrtede ned midt i Atlanterhavet med næsen vendt opad, oplyser BEA.
De sidste optagelser fra boksene viser, at flyet styrtede i havet med omkring 200 kilometer i timen.
Ingen endelig konklusion
Optagelserne stopper kun lidt over otte minutter efter, at en af piloterne advarer kabinepersonalet om kraftig turbulens.
Men optagelserne viser, at turbulensen ikke har haft afgørende indflydelse på det, der skete.
Selv om havarikommissionen stadig ikke kan give nogen endelig konklusion på, hvad der forårsagede styrtet, er der grund til at tro, at ulykken bliver opklaret, mener flyproducenten Airbus.
- BEA's efterforskning er et stort skridt i retningen af at finde den stribe af hændelser, der førte til den tragiske ulykke, skriver selskabet i en kommentar.