189 døde i Lion Air-flystyrt: Piloter kæmpede desperat mod sikkerhedssytem ude af kontrol

En vigtig sensor havde vist fejl i fire dage op til Lion Air-styrt, som kostede 189 livet.

Chef for havariefterforskningen, Nurcahyo Utomo, forklarer styrtet på gårsdagens pressemøde. (Foto: © DARREN WHITESIDE, Scanpix)

Det indonesiske lavprisflyselskab Lion Air skal forbedre sin sikkerhedskultur, efter at alle 189 ombordværende blev dræbt, da et splinternyt Boeing 737-fly fra selskabet styrtede i havet i slutningen af oktober.

Sådan lød det fra lederen af den indonesiske havariefterforskning, Nurcahyo Utomo, da han i går på et pressemøde gav en opdatering på efterforskningens resultater.

Her fortalte han, at flyet i efterforskernes vurdering slet ikke var luftdygtigt, da det blev sendt af sted på indenrigsruten fra Jakarta til Pangkal Pinang. Flyet styrtede kort efter start.

I fire dage op til ulykken havde flyet haft problemer med sensorer, som sandsynligvis var udslagsgivende i styrtet.

- Dette er grundlaget for vores anbefaling. Som vi ser det, var flyet ikke luftdygtigt, siger Nurcahyo Utomo ifølge The Guardian.

Troede flyet stallede

Havariefterforskerne koncentrerer sig om de såkaldte AOA-sensorer, som måler, hvorvidt flyet er ved at "stalle" - altså om flyets næse er vinklet så højt op i forhold til bagenden, at vingerne ikke længere kan bære flyet.

Sensoren bliver aflæst af et automatiseret sikkerhedssystem, som er blevet opdateret i den seneste udgave af flytypen, Boeing 737 MAX.

Er flyet ved at stalle, slår systemet til og peger selv næsen ned, så flyet igen kan få luft under vingerne og fart på.

Men i dagene op til styrtet var der fejl på AOA-sensorerne, hvilket medførte, at sikkerhedssystemet fejlagtigt troede, at flyet stallede og derfor koblede til.

Dagen før målte sensorerne for eksempel fejlagtigt, at flyets snude var vinklet 20 grader højere fra halen, end den var. Det fik piloterne til at lukke for sikkerhedssystemet og flyve manuelt.

Samme aften udskiftede flyselskabets teknikkere angiveligt en af AOA-sensorerne.

Piloter kæmpede uafbrudt

Tilsyneladende fortsatte problemet dog. Ifølge information fra flyets sorte bokse, som er blevet forelagt det indonesiske parlament, var det netop fejlen på AOA-sensoren og det nye sikkerhedssystem, som forårsagede styrtet.

Informationen tyder på, at de erfarne piloter kæmpede med systemet næsten så snart, flyet var i luften. Undervejs nåede piloterne også at anmode Jakartas kontroltårn om at måtte vende tilbage.

Ikke mindre end 26 gange forsøgte systemet at pege flyet ned i jorden for at kompensere for de fejlagtige indikationer. Hver gang fik piloterne kæmpet næsen op igen, for så at have samme problem fem sekunder senere, skriver New York Times.

Til sidst tabte piloterne kontrollen med flyet, som styrtede i havet med over 700 kilometer i timen.

- Piloterne kæmpede uafbrudt, indtil flyvningen sluttede, sagde Nurcahyo Utomo på pressemødet i går.

Amerikansk pilotforening kritiserer

Hvorfor piloterne ikke slog det automatiske sikkerhedssystem fra, som de andre piloter på tidligere flyvninger gjorde, er endnu ikke opklaret.

Tilsyneladende havde piloterne hverken fået overleveret information om fejlene på tidligere flyvninger, eller hvordan de kunne overkommes.

Ifølge informationer fra den sorte boks forsøgte piloterne den genopretningsprocedure, som havde virket på tidligere udgaver af flyet. Men på den nyeste version skal der yderligere handlinger til for at slå sikkerhedssystemet fra.

Efter det indonesiske flystyrt har fagforeningen for piloter hos det amerikanske American Airlines udtalt, at hverken flyselskaber eller piloter er blevet informeret om det ændrede sikkerhedssystem af Boeing, siden 737 MAX-flyene blev introduceret sidste år.

Boeing fastholder, at de nye procedurer er at finde i manualerne, men har siden styrtet udgivet flere opdateringer til flyselskaber og piloter. Flere efterladte til styrtets ofre har allerede sagsøgt flyproducenten.

Den indonesiske havariefterforskning afviste i går at udpege sikkerhedssystemet som udslagsgivende, indtil havariefterforskningen er tilendebragt. Det forventes først at ske i det nye år.