Spilbranchen lover: Der skal vises færre spilreklamer på tv

Spiludbydernes brancheorganisation Doga vil kigge på ’omfanget af markedsføring’ på tv.

Der skal reguleres i mængden af spilreklamer på tv, lyder det nu fra spilbranchen selv. (Grafik: ©Signe Heiredal)

Bet365, Danske Spil, 888 Casino, Youbet, Unibet, Spilnu.dk, Maria Casino, LeoVegas, Betsafe, Pokerstars, Nordicbet, Betfair, Bwin.

Der er nok at vælge imellem, hvis du får lyst til at gå efter den store gevinst. Og du skal nok blive mindet om muligheden. Hvis du ser tv på en kommerciel kanal, er chancen for, at du er stødt ind i reklamer for et eller flere af ovenstående firmaer ganske stor.

Men måske er eksponeringen blevet for voldsom. Der har været stillet flere borgerforslag om at forbyde eller begrænse mængden af reklamer for onlinegamling, og hos Center for Ludomani er holdningen også klar.

- I den bedste af alle verdener skal vi forbyde reklamer for spil. Men den verden, vi lever i lige nu, er ikke den bedste af alle verdener. Det næstbedste er, at spilleselskaberne sammen med spillemyndigheden selv kan finde en farbar vej til, at reklamerne bliver reguleret i en nedadgående retning, siger leder Michael Bay Jørsel.

Branchen kigger på nyt kodeks

Der er meget, der tyder på, at spilbranchen lytter til kritikken. Det fortæller Morten Rønde, der er direktør i Danish Online Gambling Association (Doga).

- Vi kigger på et adfærdskodeks for hele branchen, og der kigger vi på selve reklamens indhold, men også på omfanget af reklamer, siger Morten Rønde.

Han fortæller, at man i spiludbydernes brancheforening kan se det fornuftige i at skrue ned for det nuværende niveau af reklamer for spil.

- Der er to parter i markedsføringen. Der er os, annoncørerne, og så er der tv-stationen, der bringer reklamen. Hvis vi skal have begrænset reklamerne, skal vi også have tv-stationerne med på den. Vi vil prøve at få en aftale i stand om reduktion af antallet af reklamer, siger Morten Rønde.

Morten Rønde mener ikke, at reklamerne for spil lokker folk ind i ludomani, men han anerkender, at reklamerne har en negativ effekt på de folk, der i forvejen har problemer med spilafhængighed.

- Vi skal lave ansvarlig markedsføring, og vi skal også kigge på omfanget af markedsføringen. Erfaringen viser, at de, der er ludomaner, har det dårligt med at se reklamerne - det er rigtigt, siger Morten Rønde.

'Jeg var blandingsmisbruger'

Det kan Henrik Andersen fra Vejle skrive under på. Han er tidligere spilafhængig, og han kunne godt mærke, at de mange reklamer påvirkede ham.

- I dag bliver jeg vred, men på daværende tidspunkt var det klart et incitament til, at jeg skulle ud og spille, siger han.

- Jeg var en form for blandingsmisbruger. Jeg spillede poker, oddset, på spillemaskiner og på casino. Jeg blev syg af det. Det eneste, mit liv drejede sig om, var at spille eller planlægge mit spil, siger Henrik Andersen, der synes, at reklameindustrien er gået over grænsen.