Det er et indgreb i politifolkenes hverdag, at danskerne klager over banaliteter, og flere og flere af danskerne klager.
Det fortæller næstformanden for politiforeningen i Sydøstjyllands politikreds, Niels Mørk.
- Vi oplever, at der er en stigning i antallet af klager, og at der er en klagekultur, som udviklet gennem de sidste år, siger han.
De mange klager betyder, at de bruger enormt meget tid på klagerne hos politiforeningen, der inddrages i hver sag.
Klager over små episoder
Ifølge Niels Mørk, så er det de mindre episoder, hvor vi klager over politiet. Han fortæller, at de i politiforeningen oplever flere og flere klager over små episoder, hvor politiet eksempelvis har givet en bøde til en borger.
- Det er jo banaliteter, men det er der, vi er. Vi oplever, at folk ikke vil irettesættes af politiet, og derfor klager de over politiet, siger han.
Hos politiforeningen oplever de ikke en stigning i sager om alvorlige ting, lyder det fra Niels Mørk.
Lang behandlings tid giver usikkerhed os betjentene
Ofte kan det tage år at behandle en klagesag, og derfor giver det politifolkene en masse usikkerhed, fordi det i sidste ende kan koste dem jobbet.
- Det er et indgreb i politifolkenes hverdag, siger Niels Mørk, som sidder med klagesagerne i Sydøstjyllands politikreds.