Flere og flere kører langt for at komme på arbejde

Mange danskere kører rigtig langt for at komme på arbejde. Antallet af personer med mere end 50 kilometer til jobbet er steget med mere end 40 procent de seneste ti år.

Flere og flere danskere tilbringer dagen i tog eller bil. Andelen af personer med over 50 kilometer på arbejde er steget voldsomt på ti år. (© Colourbox)

Når havregrøden er spist og kaffen drukket, så har mange danskere en lang køretur foran sig til arbejde.

Ifølge nyhedsbrevet fra Kommunernes Landsforening, Momentum, er andelen af personer med over 50 kilometer til arbejde steget med 43 procent de seneste ti år.

Fredericia, Billund, Kolding og Vejle kommuner er med i top ti over kommuner, hvor flest kører ind med tog eller bil for at komme på arbejde. Og dermed er Trekantområdet et populært arbejdssted.

- Det viser, at vi har et attraktivt erhvervsliv og mange arbejdspladser. Et par kommuner her i området har endda flere arbejdspladser end arbejdsduelige borgere, siger formanden for Trekantområdet Danmark, borgmester i Kolding, venstremanden Jørn Pedersen.

Ifølge nyhedsbrevet bor langt de fleste langdistancependlere på Sjælland. For eksempel kører flere end 23 procent af beboerne i Fakse ud af kommunen og til en arbejdsplads, der ligger flere end 50 kilometer væk.

Pendler bruger tiden til at stresse af

Nogle vil nok synes, der er meget tid at tilbringe i en bil. Men faktisk kan tiden bruges fornuftigt.

Det mener en pendler, Birdy Grosen Hylleberg, som kører mellem Jelling og Silkeborg og bruger to timer om dagen i bilen.

- De fleste dage nyder jeg turen. Jeg vælger at bruge det som stress-af-tid, siger hun.

Danskerne flytter ikke så meget

Der kan være flere forklaringer på at flere pendler langt, fortæller Henrik Harder, der forsker i mobilitet på Aalborg Universitet. 

- En del skyldes den geografiske ændring af jobudbuddet, hvor flere job flytter til de større byer. Samtidig har de økonomiske konjunkturer gjort, at flyttemobiliteten ikke er særlig høj, og derfor kører folk generelt længere efter job, siger han til Momentum.

Men det er ikke uden udfordringer for kommunerne, når der er så mange indpendlere, siger Jørn Pedersen til DR P4 Trekanten.

- Det giver en enorm belastning på vores veje, stort set på de samme tidspunkter hver dag, siger han.

Formanden for Trekantområdet vil da også meget hellere have, at de mange indpendlere bosætter sig i området. Det vil give kommunerne en bedre økonomi.

- Når de ikke bor her, får vi ikke den skat, som vi gerne vil have, siger Jørn Pedersen.

Ægtefællen skal også have job

Grunden til, at så mange danskere pendler er, at det kan være svært at lokke konen eller manden med.

Men det er ikke umuligt.  mener Jørn Pedersen.

- Man kan synligt vise, hvor der er ægtefællejob. Det gør de allerede i Vejle Kommune og det er på vej i Kolding, siger han.

Derudover er det vigtigt, at holde på de unge, når de har uddannet sig i Trekantområdet, for eksempel på Universitet i Kolding.

Det prøver Kolding på et datingsite med sloganet 'Med mere end 16.000 singler i Kolding Kommune kan du altid finde en, der passer til dig'.

Analysen viser også, at de lange pendlerdage tærer på dagligdagen. To tredjedele af langdistancependlerne opgiver de lange transportdage i løbet af to år.