Kineserne har fået flere penge mellem hænderne, og de er klar til at bruge dem.
Det ved den sønderjyske virksomhed Bering Time, der laver ure. De har allieret sig med verdens bedste badmintonspiller, Viktor Axelsen, i jagten på den kinesiske formue.
Bering Time har lavet et Viktor Axelsen-ur, som vil blive sat til salg på det kinesiske marked. Viktor Axelsens navn står på uret, og han har selv været med til at beslutte, hvordan det skal se ud.
Virksomheden har desuden lavet en treårig aftale med badmintonstjernen, der skal fungere som ambassadør for den sønderjyske virksomhed i Kina.
- Viktor Axelsen er alt det, vi er stolte af som danskere. Han er et perfekt match til det kinesiske marked, og det er et samarbejde, vi forventer os rigtig meget af, siger Lars Skjønnemann, direktør for Bering Time.
I Kina er Viktor Axelsens popularitet enorm, og han er et stærkt kort at have på hånden, hvis man har ambitioner om at bryde den kinesiske mur, vurderer Jens Holst-Nielsen, markedschef i Dansk Industri.
- Viktor Axelsen er et kæmpe navn i Kina, og er et navn rigtig mange helt almindelige kinesere kender. Det, at en dansk virksomhed kan associeres med en person som ham, er virkelig stærkt, mener han.
Produkter skal have en historie
Tidligere har det været industrien i Kina, der har drevet væksten, men nu er det i højere grad blevet forbrugerne, der står for at sætte skub i den kinesiske vækst, vurderer Dansk Industri.
- I takt med, at den almene kineser får flere penge mellem hænderne, så åbner der sig helt naturligt flere muligheder op for de danske virksomheder, siger chefanalytiker i Dansk Industri Allan Sørensen.
For kineserne betyder det utrolig meget, at den vare, de køber, bærer en særlig historie og fortælling med sig. Netop på det punkt giver Viktor Axelsen rigtig god mening, hvis man skal have kineserne til at gå med sønderjyske ure, vurderer Jens Holst-Nielsen.
- Han kan bære en fortælling og ved at bruge ham, viser man som virksomhed, at man interesserer sig for det marked, man er på. Den historie kan Viktor Axelsen om nogen være symbol på, fordi han selv har sat sig ind i kinesisk kultur og lært sproget, siger han.
Hvor meget Bering Time betaler for samarbejdet med Viktor Axelsen er en forretningshemmelighed. Aftalen løber de næste tre år.