Det kommende folketingsvalg bliver ikke kun afgjort på vælgermødet eller på gågaden med bolsjer og roser.
I år opruster alle danske partier deres indsats på de sociale medier, især Facebook og Twitter.
Det viser en rundringning, DR Syd har foretaget til samtlige partier i folketingets pressetjenester. Her svarer samtlige partier, at de i valgkampen vil bruge flere timer og mere mandskab på de sociale medier end tidligere.
Vælgerne kan tale direkte med mig
Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby er en af de kandidater, der vil bruge især Facebook meget aktivt under valgkampen.
- På de sociale medier er der ikke noget krav om, at folk skal være det samme sted på samme tid lige som til et vælgermøde, siger Ellen Trane Nørby.
- Mange vælgere kommer ikke til politiske debatmøder, men de vil alligevel gerne diskutere politiske emner. De kan komme til orde på Facebook og kommunikere direkte med mig. Det er en fordel for vores demokrati, at vi har den direkte dialog på de sociale medier, siger hun.
Deler kuglepenne ud
Hos Socialdemokraterne er det Twitter og Facebook, der bliver satset på. Finansordfører Jesper Petersen kommer især til at være aktiv på Facebook.
- Fordi Facebook kan mobilisere folk, som ellers ikke er aktive i valgkampen. Der er pludselig nogle mennesker, som aldrig har været medlem af et politisk parti men som godt vil give en hånd med, siger han.
- Det kan være, at de deler nogle af mine synspunkter på Facebook eller siger ja til at dele mine kuglepenne ud. Så det er også en kanal for demokratisk engagement, mener Jesper Petersen.
Nyt parti satser på Snapchat
Hos det nystartede parti Alternativet har man valgt at føre kampagne ved hjælp af billeddelingstjenesten Snapchat, hvor brugere kan sende korte billede- og videosekvenser til hinanden.
Snapchat er relativt nyt i kampagnemæssig sammenhæng. Men mulighederne er mange, siger kampagneansvarlig for sociale medier hos Alternativet, Mark Sørensen.
- Det tiltalende ved mediet er, at man får nyheder, oplevelser og historier set fra brugernes side. Det er jo brugerne, der laver og deler historier med os og hinanden. Og det er et spændende aspekt, synes vi, siger Mark Sørensen.