Om 10 år flyver du måske over Atlanten på alger

Forskere kigger mod havet for at finde alternative brændstoffer.

Tang og planteplankton bliver sammen med halm og kokosfibre omdannet til grønt brændstof af forskere fra Aalborg Universitet. (© Aalborg Universitet- Esbjerg)

Når du i fremtiden skal på ferie til USA, vil det fly, du sidder i, sandsynligvis være drevet af brændstof, der er lavet på alger.

Lige nu arbejder forskere fra Aalborg Universitet i Esbjerg på højtryk for at finde alternative brændstoffer, der kan bruges til tung transport med lastbiler, fly og skibe. Her kigger de mod havet, hvor alger er en del af løsningen.

Det fortæller Jens Bo Holm-Nielsen, der er sektionsleder på Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet.

- Når over 70 procent af jordkloden er dækket af oceaner, er det en fantastisk ressource, som vi skal lære at håndtere og høste overskuddet af.

Udover den såkaldte blå biomasse fra havet, tester forskerne også andengenerations- biomasse som halm og kokosfibre, der også kan omdannes til brændstof.

  • Ved hjælp af processen HTL (High Temperature Liquefaction) ender biomasse som alger og halm som en råolie, der kan fungere som brændstof til fly, lastbiler og skibe. (Foto: © Marie De Fine Skibsted DR, Aalborg Universitet- Esbjerg)
  • Forskerne dyrker alger i kolber, før de senere bliver omdannet til brændstof. (© Aalborg Universitet- Esbjerg)
1 / 2

Kan fremstilles på under en time

Ifølge Jens Bo Holm-Nielsen skal algerne først høstes og filtreres, hvorefter de bliver gjort til en flydende masse, som bliver sat under et højt temperaturtryk på mellem 300 og 400 grader.

I løbet af en halv time er massen blevet til brændstof.

- Det bliver omdannet til den samme form for råolie, som den man henter ude i Nordsøen, der har ligget derude i millioner af år. Det kan vi lave på under en time i de her processer, siger han.

Der er dog lang vej fra laboratorierne på universiteterne til de kommercielle flyselskaber, mener han.

- Der er mange skridt i det her. Både at fremstille det billigst muligt, høste det, finde de rigtige teknologier og gøre dem bæredygtige med lavest muligt CO2-aftryk. Der er masser af ting, der skal forskes i og dokumenteres.

Alger bliver allerede brugt

Alligevel mener sektionslederen, at det er realistisk at kunne flyve på alger som brændstof inden for de kommende 10 år.

- Der bliver forsket meget i det lige nu. Det er først i 2030, at vi måske kan få batteridrevne eller eldrevne fly, så allerede fra starten af 2020'erne vil der være mængder til rådighed, så nogle af de mest grønne og bæredygtige flyselskaber vil kunne bruge grønt brændstof.

Ifølge Jens Bo Holm-Nielsen har flere flyselskaber som SAS og KLM så småt taget det grønne brændstof i brug. Det samme gælder skibe og lastbiler.

- Man er i en skala, hvor der bliver fløjet på det blandt andet i den nordlige del af USA. Der har man lavet mængder af alger af en vis størrelse. Men vi er endnu ikke kommet til de kommercielle fabrikker. Der vil gå tre til fem år endnu, men der bliver virkelig arbejdet på det på livet løs.

Forurening kan blive en ressource

Foruden havene kan verdens forurenede søer bidrage til det grønne brændstof, fortæller Jens Bo Holm-Nielsen.

- Der er mange steder på jordkloden, som har søer, der er voldsomt forurenet med alger. Det kan være mikro- og makroalger. Det skal vi sætte i system, så vi kan få den forurening gjort til en ressource, siger han.

- Når jeg siger 'vi', er det hele verden, jeg taler om. Det er viden, teknologi og universitetsviden - også fra Danmark. Vi skal hjælpe hinanden til at komme videre på en meget mere grøn og bæredygtig måde.