Mobning udvikler risiko for depression

Mobning på arbejdspladsen betyder kraftig forøget risiko for at udvikle depression. Det viser ny, stor dansk undersøgelse

Mobning på arbejdspladsen kan have store konsekvenser for den det går ud over og give alvorlig depression. (Arkivfoto) (© Colourbox)

- Mobning på arbejdspladsen er noget, der skal tages meget alvorligt.

Det siger Maria Gullander, fra Arbejds- og miljømedicinsk Afdeling på Bispebjerg Hospital. Hun er en af forskerne bag den hidtil største undersøgelse, der er lavet om problemet.

Forskningen viser nemlig, at risikoen for at udvikle depression er ni gange større, hvis du jævnligt føler dig mobbet på dit arbejde.

Mobning rammer dig hårdt som menneske

- Det er en rigtig vigtig problematik. fordi dem der er udsat for mobning på arbejdspladsen, har ifølge undersøgelsen, en markant øget risiko for at udvikle depression, og det kan betyde længevarende sygefravær og nedsat selvværd hos den enkelte, siger Maria Gullander.

Mobningen foregår ved, at man over længere tid oplever ydmygende og nedværdigende adfærd fra kollegaer og måske endda ledere. Det kan være negative handlinger og adfærd som man ikke kan forsvare sig i mod. For eksempel sladder bag ens ryg eller man bliver udeluket fra det sociale fællesskab.

- Den slags handlinger rammer dig som menneske. Det rammer lige præcis dér, hvor det gør allermest ondt, siger Maria Gullander.

Ud over depression, kan konsekvenserne også vise sig som ondt i maven, dårlig søvn, kvalme og hovedpine, når man oplever mobning.

Den udløsende faktor er svær at pege på

Selv om undersøgelsen viser, at risikoen for at udvikle depression er ni gange større når man oplever mobning, er det alligevel svært at pege på, hvad det er der udgør den udløsende faktor.

- Det er rigtig, rigtig svært at svare på. At blive udsat for mobning er en process der foregår over lang tid og det udvikler sig over tid, siger Maria Gullander.

Hun peger også på, at mennesker der udsættes for mobning på arbejdet, håndterer det meget forskelligt.

Det betyder for eksempel, at der er nogen der forlader arbejdspladsen, mens andre tager fat i arbejdsgiveren. Og her er der også forskel på om arbejdsgiveren tager problemet alvorligt eller ej, siger Maria Gullander, der understreger, at måden at reagere på, ikke er en del af undersøgelsen.