Mette Blomsterberg giver os lyst til at bage

Bageprogrammer i fjernsynet får os til at købe flere vaniljestænger og mere bagepulver.

Noget tyder på, at når vi ser bageprogrammer på tv, så får vi lyst til at prøve selv. Vi køber i hvert fald meget mere bagepulver, vaniljestænger, husblas og krymmel, end vi gjorde for bare fire år siden.

Det viser tal fra analyseinstituettet GFK Skandinavias forbrugerpanel, og salgstal fra både Imerco og Inspiration bakker op om tendensen.

- Det er en relativ stor andel af befolkningen, der i dag køber sådan noget som husblas, hvor det bare for få år siden var en meget lille andel, siger Karen Østergaard Sixhøj fra GFK Analyse.

Salget er steget med 30 procent

Isenkræmmerkæderne Imerco og Inspiration bekræfter tendensen, at vi er begyndt at kaste os mere ud i bagværk.

Indenfor det seneste år er der solgt markent mere bageudstyr som kagespatler og rugbrødsforme.

Hos Imerco har man for eksempel alene i det seneste år oplevet en 30 procents stigning i salget af bageartikler. Og især efterspørgslen af specialværktøj i køkkenet som sprøjteposer og sprøjtetyller er steget, oplyser Imercos salgsafdeling.

Det søde liv og Den Store Bagedyst får os i gang

Karen Østergaard Sixhøj fra GFK Analyse mener, at det er efter, at bageprogrammerne er dukket op i tv, at udviklingen får alvor har fået fat.

- Der har jo været et større fokus på det at bage i tv-programmerne. Hvor Mette Blomsterbergs Det søde liv og Den Store Bagedyst har haft meget fokus på bageuniverset, siger Karen Østergaard.

Og sådan noget som husblas er altså begyndt at vinde mere og mere ind. Hvert ottende hjem har været ude og købe husblas, viser tallene.

- Husblas var jo før noget, man brugte til citronfromage. Nu er det mere noget man i dag bruger til cheesecakes, skumfiduser og til mousser i kager, siger Karen Østergaard.